Roskilde Festival tester mobile tjenester

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Roskilde Festival:</b> Et innovationsmiljø for mobile tjenester og teknologien bag er under opbygning med Roskilde Festival som omdrejningspunkt. To studerende fra IT Universitetet i København har taget initiativet, Roskilde Festival har spyttet penge i kassen og en række it-firmaer har bidraget med teknologi og andet.

Arrangørerne af Roskilde Festival vil gerne tæt på festivalgæsterne.

Og den mest effektive måde at kommunikere med omkring 100.000 gæster på en mark ved Roskilde er via mobiltelefonen.

Vel og mærke når man, som det er sket i Roskilde, har sat ekstra sendemaster op, der kan klare den ekstra belastning under festivalen.

- Festivalen har sin egen avis, en radiokanal og en hjemmeside, men det når ikke ud lige så godt, som når vi sender ud via mobiltelefonen, siger talsmand Esben Danielsen fra Roskilde Festival.

Mobil tumleplads

Roskilde Festival sender i år SMS-nyheder ud om alt muligt fra vejrudsigter over programændringer til skæve indslag.

Og mere end 7.000 har i år tilmeldt sig nyhedstjenesten, der blandt andet i år blev benyttet til at aflive massive rygter på festivalpladsen om, at gangster-rapperen Snoop Dogg havde aflyst koncerten fredag eftermiddag.

Men anvendelsen af mobilteknologien rækker videre på Roskilde Festival, der er blevet en tumleplads for afprøvning af grænser for brugervenlig anvendelse af mobil teknologi.

I år bliver der eksperimenteret med, at publikum kan sende billedbeskeder, hvor billederne indgår i et kunstprojekt.

Der eksperimenteres med, at publikum via Blutooth-teknologi kan hente en optagelse at det samme nummer ned, som de forinden har hørt brage ud gennem højtalerne og efterfølgende lagre nummeret på mobiltelefonen i mp3-format.

Og festivalens radiokanal har modtaget SMS-beskeder med kommentarer fra publikum under direkte programmer, via WAP har publikum adgang til en portal, der indeholder al relevant information og så videre.

Interessant mål- og testgruppe

Mobiltjenesten, der på Roskilde Festival har fået navnet ONMOB, er udviklet af to studerende ved IT Universitetet i København.

De to, Rasmus Knippel og Kristian Ridley på henholdsvis 29 og 27 år, udviklede som en del af en opgave på IT Universitetet for to et halvt år siden et mobilt pilotprojekt og fik efterfølgende Roskilde Festivals opbakning til at føre det videre ud i livet.

I to et halvt år har de arbejdet for fuld knald ved siden af studierne på at få projektet op at stå og holde det kørende, og der er kommet flere til.

Under festivalen er der 35 frivillige involveret i at køre mobiltjenesterne. 12 mand har ydet support ude på pladsen, mens resten blandt andet har produceret indhold.

Tanken bag projektet har ifølge Roskilde Festivals talsmand fra begyndelsen været tænkt som en mulighed for at eksperimentere.

- Vores tilgang er at lege og prøve teknologien af, siger Esben Danielsen.

Med 100.000 gæster, mange unge og med en gennemsnitsalder omkring de 25, et hav af forskellige mobiltelefoner og abonnementer i mange lande, har Roskilde Festival vist sig at være interessant mobil-territorium.

Kræfter samles

Som hovedsponsor har TDC Mobil da også lugtet mulighederne i målgruppen, og andre it-firmaer har set mulighederne i at bruge Roskilde Festival som test-laboratorium.

Det har blandt andre virksomheder som Blip Systems og Onlinecity draget nytte af i år.

Blip Systems har haft lejlighed til at afprøve Bluetooth i et åbent brugermiljø, hvor selskabet normalt sælger Bluetooth-løsninger til anvendelse i en lukket kreds af brugere som for eksempel Hjemmehjælpen.

Onlinecity har blandt andet testet forskellig teknologi i forbindelse med gateways til sms- og billedbeskeder.

Uden selv at være til stede har Microsoft fra den anden side af Atlanten, og via det danske datterselskab, bistået med support til programmering og anvendelse af produkter, der endnu ikke er udbredt i anvendelsen i Danmark.

Fra Roskilde Festivals side håber man på, at det kan lykkedes i en treenighed mellem festivalen, erhvervslivet og IT Universitetet at opbygge mere faste rammer, der kan understøtte det innovative miljø omkring ONMOB.

Når Roskilde Festivalen lukker og slukker for i år søndag aften vil næste fase i udviklingen af ONMOB således være at få samlet kræfterne.

Solid erfaring

Og dagsordenen er ikke at skaffe sponsorater men derimod at få deltagere med til at lege og eksperimentere med mobilteknologien, understreger talsmand Esben Danielsen.

ONMOB er blevet en del af Roskilde og figurerer med sin egen post i budgettet.

Håbet om at få etableret et stærkt innovationsmiljø eksisterer ikke mindst hos de to studerende, Rasmus Knippel og Kristian Ridley.

De skal begge yde en ekstra skalle med at få lavet specialer efter Roskilde Festival, så de kan sikre sig kandidatgraden oven i en solid bunke erfaring med produktudvikling og projektledelse i praksis.

- Den erfaring burder andre studerende også få chancen for at få. Det er fantastisk meget værd, siger Rasmus Knippel med fuld opbakning fra Kristian Ridley.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S