Artikel top billede

(Foto: Unsplash / Boris Dunand)

Kunders data flyder på dark web: Hacket supermarkedskæde tilbyder kunder rabatter for at komme tilbage

I et lettere desperat forsøg prøver et hacket supermarked at vinde kunderne tilbage i butikkerne. Men der er stadig ingen hjælp at hente, når det gælder overvågning af den stjålne data.

Detailsektoren er udfordret i Storbritannien for tiden.

En bølge af cyberangreb har ramt indtil videre tre supermarkedskæder, mens angreb mod en storleverandør af frostvarer har forværret situationen.

Nu forsøger et af ofrene - andelskæden Co-Op - at lokke kunderne tilbage i butikkerne med lidet generøse rabatkuponer på 10 pund, der svarer til 87 kroner.

Men de gælder kun, hvis du køber ind for mere end 40 pund. Og det forarger detailanalytikeren Cathrine Shuttlesworth.

"Man skal virkelig tage sig sammen for at bruge så mange penge i en Co-op – de fleste handler for 10-15 pund. Det er en meget høj grænse for en convenience-butik," siger hun til BBC.

Hun påpeger, at kæden forsøger at vise loyalitet over for sine faste kunder, men vurderer, at "der næppe bliver indløst voldsomt mange rabatter."

Ifølge den selvstændige supermarkeds-konsulent vil medlemmerne nok sætte mere pris på konkret hjælp til at sikre deres data end på en rabatkupon.

Kundedata flyder frit på dark web

Supermarkedskæden påpegede i starten af hackerforløbet, at det kun var meget få kunder, hvis data var blevet kompromitteret.

Den forklaring måtte selskabet trække tilbage efter, at BBC's cyber-korrespondent Joe Tidy tog kontakt til ransomware-banden Dragonforce, som hævder at have stjålet data om over 20 millioner kunder fra koncernes medlemsklub.

Co-Op har ikke bekræftet antallet, men kalder det "et signifikant antal af tidligere og nuværende medlemmer.”

Andelskoncernen driver over 2.500 supermarkeder, 800 bedemandsforretninger samt et forsikringsselskab.

Kæden beskæftiger omkring 70.000 medarbejdere i Storbritannien.