Virksomheder taget som e-faktura-gidsler

De private virksomheder er taget som gidsler af den offentlige sektor, der forlanger elektronisk fakturering, men ikke selv er i stand til at håndtere systemet. Det mener Dansk Handel og Service, der finder det offentliges kraftige overskridelser af betalingsfrister urimelig.

Organisationen Dansk Handel og Service er stærkt utilfreds med den offentlige sektors kraftige overskridelser af private virksomheders betalingsfrister efter indførelsen af elektronisk fakturering.

- Det er glimrende, at vi får en digitalisering af den offentlige sektor, men det skal ikke ske på bekostning af de private virksomheder, som det er tilfældet her, siger it-konsulent Søren Andersen, Dansk Handel og Service (DHS).

Udmeldingen fra DHS kommer efter, at Computerworld har beskrevet, hvordan indførelsen af e-faktura i det offentlige har ført til, at betalinger til private virksomheder falder med betydelige forsinkelser.

- Det offentlige stiller krav om, at virksomhederne skal benytte e-faktura, men er ikke selv klar til at håndtere systemet. Det er en helt urimelig behandling af de mange virksomheder, der må leve med store økonomiske udeståender, når der ikke betales til tiden, siger Søren Andersen.

Ønsker større indsats

Kravet, om at fakturaer til det offentlige skal være elektroniske, har været gældende i et halvt år.

Både offentlige myndigheder og private virksomheder har siden indførelsen i februar haft problemer med at få systemet til at fungere gnidningsfrit.

- Det offentlige har simpelthen ikke været klar til tiden. Forberedelsen skulle have været bedre, så virksomhederne ikke på denne måde var blevet taget som gidsler af det offentlige, der kræver e-fakturaer, men ikke kan håndtere dem tilfredsstillende, siger Søren Andersen.

Han anerkender, at der allerede er gjort et stort arbejde for at løse problemerne, men opfordrer til at indsatsen øges.

- Der bør sættes flere ressourcer ind på at få det her til at køre tilfredsstillende. Det kan kun gå for langsomt med at løse problemerne, siger Søren Andersen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S