Organisationen Dansk Handel og Service er stærkt utilfreds med den offentlige sektors kraftige overskridelser af private virksomheders betalingsfrister efter indførelsen af elektronisk fakturering.
- Det er glimrende, at vi får en digitalisering af den offentlige sektor, men det skal ikke ske på bekostning af de private virksomheder, som det er tilfældet her, siger it-konsulent Søren Andersen, Dansk Handel og Service (DHS).
Udmeldingen fra DHS kommer efter, at Computerworld har beskrevet, hvordan indførelsen af e-faktura i det offentlige har ført til, at betalinger til private virksomheder falder med betydelige forsinkelser.
- Det offentlige stiller krav om, at virksomhederne skal benytte e-faktura, men er ikke selv klar til at håndtere systemet. Det er en helt urimelig behandling af de mange virksomheder, der må leve med store økonomiske udeståender, når der ikke betales til tiden, siger Søren Andersen.
Ønsker større indsats
Kravet, om at fakturaer til det offentlige skal være elektroniske, har været gældende i et halvt år.
Både offentlige myndigheder og private virksomheder har siden indførelsen i februar haft problemer med at få systemet til at fungere gnidningsfrit.
- Det offentlige har simpelthen ikke været klar til tiden. Forberedelsen skulle have været bedre, så virksomhederne ikke på denne måde var blevet taget som gidsler af det offentlige, der kræver e-fakturaer, men ikke kan håndtere dem tilfredsstillende, siger Søren Andersen.
Han anerkender, at der allerede er gjort et stort arbejde for at løse problemerne, men opfordrer til at indsatsen øges.
- Der bør sættes flere ressourcer ind på at få det her til at køre tilfredsstillende. Det kan kun gå for langsomt med at løse problemerne, siger Søren Andersen.