Ministerium overskrider e-betalingsfrister

Beskæftigelsesministeriet har svært ved at overholde private virksomheders betalingsfrister efter indførelsen af elektronisk fakturering. Det skyldes blandt andet, at modtagne e-fakturaer printes på papir og sendes mellem ministeriets enheder før betaling.

Private virksomheder med Beskæftigelsesministeriet og tilknyttede styrelser blandt kunderne har svært ved at få deres penge til tiden efter indførelsen af elektronisk fakturering.

E-faktura har her som flere andre steder i den offentlige sektor gjort det svært at overholde private virksomheders betalingsfrister for varer og andre ydelser.

- Det kniber med korte betalingsfrister på op til 14 dage. Betalingsfrister på 30 dage kan vi godt klare, hvis alt går smertefrit, siger fuldmægtig Søren Ploug Jørgensen.

Han er projektleder på indførelse af e-fakturering i Beskæftigelses-ministeriets Administrationscenter, der blandt andet håndterer e-fakturaer for ministeriets departement samt Arbejdstilsynet, Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedsstyrelsen.

- Hele betalingsprocessen er blevet mere besværlig med e-faktura. Der er kommet flere tidskrævende led, end der var tidligere, siger Søren Ploug Jørgensen.

E-fakturaer printes ud

Tidligere kunne private virksomhed eksempelvis sende fakturaer direkte til den kontaktperson, der havde afgivet ordren.

I dag skal alle e-fakturaer i stedet sendes til Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter, der imidlertid endnu ikke kan håndtere fakturaerne elektronisk.

Derfor printes fakturaerne ud i administrationscentret. Papiret sendes derefter til attestering hos den person eller institution, der har stået for bestillingen. Herefter sendes fakturaen tilbage til administrationscentret for betaling.

- I løbet af efteråret får vi et nyt elektronisk system, og så vil hele processen blive betragteligt hurtigere. Det er jo lidt molboagtigt, at vi skal printe tingene ud, når de kommer elektronisk, men det er vi nødt til i øjeblikket, siger Søren Ploug Jørgensen.

Det nye system bliver ifølge Søren Ploug Jørgensen en Gatetrade-løsning, der i forvejen bruges mange steder i staten, og som forventes implementeret før årsskiftet.

Forstår frustrationerne

Udover den mere besværlige sagsbehandling forsinkes betalinger hos Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter også af mange fejl og mangler i oplysningerne på fakturaerne.

- Hvis det samtidig er en faktura, der først har været via et læsind-bureau, så kan der nemt gå 14 dage, før fakturaen er behandlet færdig, siger Søren Ploug Jørgensen.

Han forstår godt de private virksomheders frustrationer over den langsommelige proces.

- Vi har dem også selv, men de vil forhåbentligt være fortid, når vi får indført det nye system, siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S