Private virksomheder med Beskæftigelsesministeriet og tilknyttede styrelser blandt kunderne har svært ved at få deres penge til tiden efter indførelsen af elektronisk fakturering.
E-faktura har her som flere andre steder i den offentlige sektor gjort det svært at overholde private virksomheders betalingsfrister for varer og andre ydelser.
- Det kniber med korte betalingsfrister på op til 14 dage. Betalingsfrister på 30 dage kan vi godt klare, hvis alt går smertefrit, siger fuldmægtig Søren Ploug Jørgensen.
Han er projektleder på indførelse af e-fakturering i Beskæftigelses-ministeriets Administrationscenter, der blandt andet håndterer e-fakturaer for ministeriets departement samt Arbejdstilsynet, Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedsstyrelsen.
- Hele betalingsprocessen er blevet mere besværlig med e-faktura. Der er kommet flere tidskrævende led, end der var tidligere, siger Søren Ploug Jørgensen.
E-fakturaer printes ud
Tidligere kunne private virksomhed eksempelvis sende fakturaer direkte til den kontaktperson, der havde afgivet ordren.
I dag skal alle e-fakturaer i stedet sendes til Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter, der imidlertid endnu ikke kan håndtere fakturaerne elektronisk.
Derfor printes fakturaerne ud i administrationscentret. Papiret sendes derefter til attestering hos den person eller institution, der har stået for bestillingen. Herefter sendes fakturaen tilbage til administrationscentret for betaling.
- I løbet af efteråret får vi et nyt elektronisk system, og så vil hele processen blive betragteligt hurtigere. Det er jo lidt molboagtigt, at vi skal printe tingene ud, når de kommer elektronisk, men det er vi nødt til i øjeblikket, siger Søren Ploug Jørgensen.
Det nye system bliver ifølge Søren Ploug Jørgensen en Gatetrade-løsning, der i forvejen bruges mange steder i staten, og som forventes implementeret før årsskiftet.
Forstår frustrationerne
Udover den mere besværlige sagsbehandling forsinkes betalinger hos Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter også af mange fejl og mangler i oplysningerne på fakturaerne.
- Hvis det samtidig er en faktura, der først har været via et læsind-bureau, så kan der nemt gå 14 dage, før fakturaen er behandlet færdig, siger Søren Ploug Jørgensen.
Han forstår godt de private virksomheders frustrationer over den langsommelige proces.
- Vi har dem også selv, men de vil forhåbentligt være fortid, når vi får indført det nye system, siger han.