Itunes banker Sony på hjemmebanen

Apples musikbutik Itunes har siden introduktionen i Japan i sidste uge solgt mere end det dobbelte af, hvad Sonys partnerdrevne musikbutik sælger om måneden. Itunes har dog problemer med at få musik fra lokale kunstnere på hylderne.

Den amerikanske version af Apples musikbutik på nettet, Itunes, har lagt hårdt ud med salg af over en million musiknumre på bare fire dage, meddeler Apple mandag.

Til sammenligning har Mora, den musikbutik på nettet som Sony via partnerskaber er involveret i, for nylig oplyst, at den på nettet sælger omkring 450.000 numre om måneden.

Itunes blev tirsdag åbnet i den japanske version af Apples koncernchef, Steve Jobs, ved en større mediebegivenhed, der udløste massiv dækning fra lokale aviser og tv-selskaber.

Steve Jobs sagde i et tv-interview, at han var sikker på, at Itunes vil blive japanernes foretrukne netbutik for download af musikfiler.

Lavere priser

En del af Apple-chefens forventninger skal ses i sammenhæng med, at Apples Ipod er den meste solgte digitale musikafspiller i Japan.

Og de japanske Ipod-ejere har måttet vente mere end to år på at få deres egen Itunes musikbutik, siden Itunes åbnede i den første version henvendt til det amerikanske marked.

Åbningen har trukket i langdrag på grund af forhandlinger med lokale pladeselskaber, oplyser Steve Jobs.

Forhandlingerne har betydet, at Apple har kunnet lægge ud med et lavere prisniveau end konkurrenterne.

Omkring 90 procent af numrene på Itunes i Japan koster 8,10 kroner, mens konkurrerende butikker som Mora sælger for mellem 11,25 og 17,00 kroner.

Mangler lokale kunstnere

Der er imidlertid behov for flere forhandlinger for at Itunes kan blive fuldt konkurrencedygtige på det japanske marked.

Apple har i øjeblikket opbakning fra 15 lokale pladeselskaber, men mange af de førende musikselskaber er endnu ikke hoppet med ombord.

Det betyder, at flere af de mest populære japanske kunstneres musik ikke kan købes på Itunes.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S