Itunes banker Sony på hjemmebanen

Apples musikbutik Itunes har siden introduktionen i Japan i sidste uge solgt mere end det dobbelte af, hvad Sonys partnerdrevne musikbutik sælger om måneden. Itunes har dog problemer med at få musik fra lokale kunstnere på hylderne.

Den amerikanske version af Apples musikbutik på nettet, Itunes, har lagt hårdt ud med salg af over en million musiknumre på bare fire dage, meddeler Apple mandag.

Til sammenligning har Mora, den musikbutik på nettet som Sony via partnerskaber er involveret i, for nylig oplyst, at den på nettet sælger omkring 450.000 numre om måneden.

Itunes blev tirsdag åbnet i den japanske version af Apples koncernchef, Steve Jobs, ved en større mediebegivenhed, der udløste massiv dækning fra lokale aviser og tv-selskaber.

Steve Jobs sagde i et tv-interview, at han var sikker på, at Itunes vil blive japanernes foretrukne netbutik for download af musikfiler.

Lavere priser

En del af Apple-chefens forventninger skal ses i sammenhæng med, at Apples Ipod er den meste solgte digitale musikafspiller i Japan.

Og de japanske Ipod-ejere har måttet vente mere end to år på at få deres egen Itunes musikbutik, siden Itunes åbnede i den første version henvendt til det amerikanske marked.

Åbningen har trukket i langdrag på grund af forhandlinger med lokale pladeselskaber, oplyser Steve Jobs.

Forhandlingerne har betydet, at Apple har kunnet lægge ud med et lavere prisniveau end konkurrenterne.

Omkring 90 procent af numrene på Itunes i Japan koster 8,10 kroner, mens konkurrerende butikker som Mora sælger for mellem 11,25 og 17,00 kroner.

Mangler lokale kunstnere

Der er imidlertid behov for flere forhandlinger for at Itunes kan blive fuldt konkurrencedygtige på det japanske marked.

Apple har i øjeblikket opbakning fra 15 lokale pladeselskaber, men mange af de førende musikselskaber er endnu ikke hoppet med ombord.

Det betyder, at flere af de mest populære japanske kunstneres musik ikke kan købes på Itunes.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly