Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Test af BYD Sealion: Verdens største elbil-producent har en del at lære endnu

På papiret får man utrolig meget bil for pengene. Men det er lidt af en sandhed med modifikationer.

Hvem der egentlig er verdens største elbilsproducent er under forandring.

Amerikanske Tesla har længe domineret feltet for elektrondrevne biler, men den kinesiske BYD haler kraftigt ind – og har såmænd da også overtaget førertrøjen alt efter hvordan man betragter markedet.

Det kan man bare ikke rigtig se på den danske bilpark, hvor en hvid Tesla Model Y er noget af det mest populære på vejene, men hvor der derimod ikke rigtigt er nogen større sællerter at se fra BYD.

Selskabets nyeste udfordrer til Model Y er ellers en stærk udfordrer på papiret.

Den er større, den er rummelig og den er også fyldt med tech. Og priserne er såmænd ganske rimelige.

Derfor er den også værd at se nærmere på.

Store, tunge sager

Det er i første ombæring ikke helt til at blive klog på, hvad det er for en størrelse, som BYD Sealion 7 er – ud over at den fysisk set er en større sag på 4,83 gange 1,93 meter. Altså lidt længere og bredere end Model Y og en µ lavere.

Det er altså en stor sag, man får serveret til frapriser på under 340.000 kroner.

Det omsættes til glimrende plads for alle ombordværende, hvor der særligt er sørget for bagsædepassagererne, som endda kan justere vinklen på deres sæder. Her er dog kun ISO-fix til to trods størrelsen.

Bagagerummet kan sluge 520 liter, mens der kan stuves næsten 1.800 liter, hvis ellers bagsæderne slås ned. Rækker det ikke, kan der trækkes 1.500 kilo på krogen.

Og apropos kilo, så leveres der også masser af vægt for pengene, da dagens testemne løber op i næsten 2,5 tons. Præcis 440 kilo mere end en Tesla Model Y.

Det er omtrent det samme som en hest – hvilket BYD heldigvis forsøger at kompensere for ved at give bilen to motorer, der sammen kan yde hele 530 hestekræfter.

Kvalitetskabine

Hvor er alle de kilo så at finde inde i bilen? Jo, en del af dem er skruet ned i kabinen, hvor der generelt er kæret for alle besøgende.

Man sidder meget komfortabelt på de polstrede lædersæder og alt, hvad der røres ved, føles gedigent. Lydanlægget spiller også flot og stort.

Mens der er en del lækkert at røre ved, falmer indtrykket, når det betjenes.

Eksempelvis registrerer dørhåndtagene ikke altid ens intentioner, hvorfor man skal trykke et par gange, før der åbnes. Her er der til gengæld dedikerede knapper til styring af klimanlægget.

Den trådløse CarPlay-forbindelse er også noget, som har drillet i testperioden.

Og så er der detaljer, som måske kan diskuteres, såsom at det 15,6 tommer infotainment display kan indstilles i både landskabs eller portrætformat. Men det fungerer skam lige så gnidningsfrit som i en Tesla.

Snubler let

Men vi er altså ombord i en stor, komfortabel og kraftig elbil, hvilket får en til at håbe på nogle gode køreegenskaber til at forsøde både pendle- og langturen.

Her lægger søløven godt fra land ved at være godt afstemt mellem det faste og komfortable.

Udfordrer man bilen, eksempelvis ved at tage et vejbump med lidt for høj fart, vil den dog grundstøde og give et ordentligt stød til alle ombordværende.

Hvad angår køreoplevelsen er der ikke meget at hente. Styretøjet er ikke synderligt præcist, og de 2,5 tons bil føles som 2,5 tons bil.

Bilen er til gengæld udstyret med et meget stort 91 kWh batteri, som man kunne håbe på vil gavne på de længere ture, men da bilen ikke er synderlig effektiv, omsættes disse kun til lige over 500 kilometers rækkevidde.

Jeg kunne dog holde forbruget omkring ikke alt for voldsomme 21 kWh på motorvej ved 110 i timen, så rimelige 430 kilometers rækkevidde kan der godt sigtes efter på en opladning – hvis der ikke er for koldt.

Batteriet kan også lynlades på relativt kvikke 25 minutter, så man skal nok kunne tage på langtur uden alt for mange og lange pauser.

Irritationsmomenter

BYD Sealion 7 er skabt i et bilmarked, hvor der sættes pris på features, og hvor graden af innovation kan ses på den lange udstyrsliste. Desværre opleves der, med megen irritation til følge, at funktionerne ikke er lige færdigbagte.

Det mest kritisable oplever man i byen, hvor de kamerabaserede parkeringssensorer har det med at fejlvurdere afstande. Det er kritisk, at man får at vide, at man har 25 centimeter til en skjult stolpe, når realiteten er, at der er nul.

Energirekuperation er heller ikke så effektiv, som man kunne håbe på, hvilket sammen med den høje vægt afspejler sig i et højt forbrug.

Testbilen her er også udstyret med lækkerier som heads-up display, som dog driller ved ikke at vise navigationsoplysninger.

Fint forsøg, men…

Det er et meleret indtryk, man sidder tilbage med, når man har kørt i BYD SeaLion 7 i nogen tid.

Der er ingen tvivl om, at BYD kan noget særligt, når de kan levere så meget bil i et prisleje, hvor kun få etablerede producenter kan følge med. Og det er tilmed med seks års garanti med i handlen.

Omvendt snubler søløven flere steder ved ikke at virke lige gennemarbejdet og finpoleret.

Det er eksempelvist ødselt, at man ikke får mere rækkevidde af så stort et batteri eller får fintunet sensorer og software til at virke mere sammenhængende.

BYD’s fremtid synes dog at se lys ud, for så snart selskabet lærer at få styr på effektivitet og fintuning af sine biler, bliver bilerne svære at slå.


Loading ikon