Efter seks måneder med elektronisk fakturering er der fortsat problemer hos både de offentlige myndigheder og hos de private leverandører, der skal sende alle fakturaer til det offentlige elektronisk.
- Den infrastruktur, der bringer fakturaen fra leverandøren til den offentlige myndigheder, virker. Problemerne ligger i de to ender hos henholdsvis leverandører og myndigheder, siger vicedirektør Henrik Pinholt i Økonomistyrelsen, der har ansvaret for indførelsen af e-faktura.
Ifølge Økonomistyrelsens opgørelser er mange fakturaer fra leverandørerne til det offentlige fortsat mangelfulde, hvilket særligt sinker processen, når fakturaerne skal via Læsind-bureauer.
Hos de offentlige myndigheder skyldes problemerne ifølge Henrik Pinholt implementering af nye forretningsgange og nye systemer.
Det betyder blandt andet, at flere offentlige myndigheder har svært ved at overholde betalingsfrister på e-fakturaer fra private leverandører.
- Nogle myndigheder er langt fremme, mens andre stadig ikke er så godt med, men det går efter vores opfattelse den rigtige vej. Og kigger vi lidt længere frem, vil e-faktura sikre større effektivitet, sikkerhed og kvalitet i udbetalingerne, siger Henrik Pinholt.
Ny vejledning
For at komme problemerne til livs sender Økonomistyrelsen i løbet af kort tid en vejledning til de cirka 45.000 virksomheder, der benytter Læsind-bureauer.
Endvidere arbejdes der fortsat på at få systemerne hos de offentlige myndigheder til at køre mere optimalt med blandt andet nye software-versioner.
E-faktura blev indført i det offentlige den 1. februar i år, og processen blev ifølge Henrik Pinholt forberedt så godt, som det var muligt.
- Man kunne have valgt andre modeller. Vi fandt det vigtigt at gøre det med et slag med en robust løsning, der sikrede, at alle myndighederne fra første dag kunne modtage e-fakturaer, siger Henrik Pinholt.
At en del offentlige myndigheder endnu ikke håndterer fakturaerne elektronisk efter selve modtagelsen er ifølge Henrik Pinholt de enkelte myndigheders eget valg.
- Alle offentlige myndigheder kan modtage e-fakturaer, men de beslutter selv i hvilken takt, de internt vil udvikle håndterningen, siger Henrik Pinholt.
En million e-faktura
Henrik Pinholt mener, det ville have været mere problematisk at vælge en model, hvor den enkelte offentlige myndighed selv besluttede tidspunktet for skiftet til e-faktura.
- Det ville give den fordel, at myndighederne var mere parat, men ville få projektet til at strække sig over meget lang tid og skabe problemer for leverandørerne med forskellige regler hos forskellige myndigheder, siger Henrik Pinholt.
I juni blev der ifølge den seneste opgørelse fra Økonomistyrelsen fremsendt flere end million e-fakturaer til offentlige myndigheder.
Styrelsen forventer, at der vil blive modtaget cirka 1,25 millioner fakturaer elektronisk pr. måned, når e-faktura kører optimalt.