Den danske data-startup Dreamdata har netop sikret sig en frisk kapitalindsprøjtning på 400 millioner kroner.
Pengene kommer hovedsageligt fra den amerikanske kapitalfond PeakSpan Capital i samarbejde med blandt andre InReach Ventures, Angel Invest, Curiosity VC og Crowberry Capital.
Dreamdata, der har hovedsæde på Kalvebod Brygge i København, skal bruge pengene på at accelerere selskabets vækst og udbygge sin position som en global platform inden for marketinganalyse.
“Vi bygger den platform, som man ikke kan leve uden, når man skal markedsføre sig B2B,” udtaler amerikaneren Nick Turner, der er Dreamdatas administrerende direktør, i en pressemeddelelse.
Selskabet er stiftet af Lars Grønnegaard og Ole Dallerup, der begge har en fortid i ledende roller hos Trustpilot, samt Steffen Hedebrandt fra Airtame.
Dreamdata blev stiftet i 2018 og beskæftiger i dag 41 medarbejdere ifølge seneste regnskab.
AI-drevet marketing
Med den nye kapital i ryggen vil Dreamdata udvide sine analyse- og aktiveringslag, herunder nye AI-baserede funktioner, der skal give marketingteams mulighed for at automatisere og synkronisere annoncering på tværs af platforme.
“Marketing-teams har i mange år arbejdet uden et egentligt grundsystem. De har aldrig fået deres eget ‘CRM’, og det har tvunget dem til at bruge en række adskilte værktøjer, som skjuler deres reelle bidrag til organisationen. Det er på tide, at de får den platform, de fortjener,” forklarer Nick Turner yderligere i pressemeddelsen.
Dreamdata beskriver selv sin løsning som et CRM for marketing, der samler hele kunderejsen i én datamodel. Ved at fjerne datasiloer og tunge workflows bliver det muligt at skabe ét samlet overblik over data og handle på det i realtid.
“Vores platform leverer det datagrundlag, den troværdighed og den orkestreringsmotor, der skal til for at gøre hver enkelt marketingmedarbejder til en reel indtægtsdriver i AI-æraen, samtidig med at vi automatiserer de rutineprægede opgaver og giver marketingfolk mulighed for at vende tilbage til det sjove ved markedsføring,” udtaler Dreamdata-direktøren.
Vil være det nye Zendesk
Det er ikke første gang, Dreamdata henter kapital til vækst.
I 2019 rejste selskabet 3,6 millioner kroner til udviklingen af første version af sit analyseværktøj, og i 2020 fulgte en ny runde på 28 millioner kroner med deltagelse af Vækstfonden og flere internationale investorer.
I forbindelse med den succesfulde investeringsrunde i 2020 udtalte medstifter af Dreamdata, Steffen Hedebrandt:
“Ligesom Zendesk har vi udviklet en ny type værktøj. Vi vil være førende i vores kategori, og vi pejler efter at nå samme størrelse som Zendesk.”
Zendesk har omkring 5.000 ansatte på globalt plan og blev i 2022 værdiansat til over 70 milliarder kroner.