Amazon arbejder stadig på at få sine tjenester tilbage efter stort nedbrud

Et stort nedbrud ramte Amazons cloud-tjeneste tidligere i dag, og selskabets kæmper for at få sine tjenester til at fungere normalt igen.

Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand)

Opdatering klokken 16.50: I en ny melding oplyser AWS nu, at selskabets tjenester igen er udfordret af problemer, hvilket også understøttes at siden Downdetector melder om et stigende antal rapporteringer om lange siden hos populære tjenester og apps som eksempelvis Snapchat.

Et nedbrud hos Amazon Web Services (AWS) betød tidligere i dag, at blandt andet ChatGPT, Snapchat og Fortnite var ramt af problemer.

Men Amazon meddeler, at de DNS-fejl, som lå til grund for nedbruddet, ser ud til at være løst.

På sin hjemmeside oplyser Amazon i en såkaldt service health-opdatering, at de fleste AWS-tjenester fungerer normalt igen.

Selskabet tilføjer samtidig, at det arbejder på en fuld genopretning.

Mange tjenester ramt

Problemerne har blandt andet betydet, at Amazons egen digitale assistent, Alexa, har været nede og ude af stand til at besvare brugernes anmodninger.

Populære digitale tjenester som Snapchat, ChatGPT og Canva har også været ramt af nedbrud, og det samme gælder store virksomheder som McDonald’s samt bankerne Lloyds og Bank of Scotland.

Amazon har tidligere meddelt, at problemerne kan henføres til en DNS-fejl i DynamoDB API’en i regionen US-East-1, der består af omkring ti datacentre.

De første problemer opstod ifølge Amzon klokken 03.11 amerikansk østkyst tid, hvilket svarer til klokken 9.11 dansk tid.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S