It-problemer lukker Tokyos børs

Manglende kapacitet i it-systemerne tvang onsdag Tokyos børs til at lukke 20 minutter før tid på grund af et stort antal handler. Lukningen er det seneste i en række it-problemer.

Børsen i Tokyo måtte onsdag lukke 20 minutter tidligere, fordi it-systemerne havde nået deres maksimale kapacitet.

Problemet opstod på grund af usædvanligt mange handler på grund af dels skuffende resultater fra de amerikanske it-firmaer Intel og Yahoo og dels på grund af en politiets efterforskning af internetvirksomheden Livedoor.

Det resulterede i så stort et antal handler, at systemet kom faretruende tæt på at nå de 4,5 millioner, som det maksimalt kan håndtere.

Derfor valgte børsen at lukke 20 minutter før tid.

Det er blot det seneste i en række tekniske problemer for Tokyos børs.

I november sidste år lammede en fejlinstalleret softwareopdatering børsen i næsten en hel dag, og i december blev der sat yderligere spørgsmålstegn ved softwaren, da den tillod salget af 40 gange antallet af udstedte aktier i et lille firma til en stykpris på få øre, da et investeringsfirma byttede om på antallet af aktier og salgskursen.

Systemleverandøren Fujitsu tog det første nedbrud på sin kappe, mens direktøren for børsen valgte at gå efter skandalen i december.

Problemet med manglende kapacitet til at håndtere panikdage på børsen stiller derfor ikke børsen i et bedre lys.

- Det har været en uundgåelig katastrofe. I det mindste forudså de problemet, men det faktum, at system var ved at gå ned, det er et problem, siger økonomiprofessor Noriko Hama fra Doshisha University.

En del af problemet skyldes manglende forudsigelser af, hvordan væksten i internethandler ville påvirke det samlede antal handler.

- I Japan har børserne en meget begrænset erfaring med online-handler, mens man i USA har over fem års erfaring, så tilsvarende problemer er blevet løst, siger chefanalytiker Junichi Saeki fra IDC i Japan.

Han mener, skylden ligger i en dårlig it-ledelse og for få penge til it.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car