Øje-skanninger beskytter Telias hellige haller

Tema: En scanning af øjet er blandt de mest sikre og brugervenlige biometriske løsninger. Det benytter Telia Stofa sig af, når virksomhedens nerve, selskabets internet-backbone, skal beskyttes.

Inden for en meters afstand spejler man sit øje, og med et klik går døren op.

Sådan er dagligdagen for de cirka 10 mennesker, der har adgang til Telia Stofas internet-backbone hos virksomhedens hovedafdeling i Horsens.

– Det er hjertet i vores virksomhed, så derfor ville vi have det bedste af det bedste, siger kundeservicedirektør Karsten Havelund Skøtt, som også har ansvaret for de bygninger, hvor virksomheden har til huse.

Krævede tilvænning

Virksomheden har haft løsningen i cirka et år, og Karsten Havelund Skøtt har endnu kun oplevet, at medarbejderne var glade for den.

– Selvfølgelig er det teknikere, det drejer sig om, og de kan godt lide ny teknologi, men derfor skulle de alligevel vænne sig til iris-scanneren. Det er jo ikke en nøgle, der skal drejes, siger han.

Men Karsten Havelund Skøtt fortæller, at alle dog var fortrolige med systemet efter ganske få forsøg.

Pengene værd

En iris-løsning er markant dyrere end en løsning med fingeraftryk. Det mener Rasmus Pedersen, der er salgsdirektør i Vitani, som gennem tre år har beskæftiget sig med biometriske løsninger både som distributør og som systemintegrator.

Vitani beskæftiger sig eksempelvis også med både håndgenkendelse, venegenkendelse og iris-scanninger.

Ifølge ham er det stadig fingeraftryk, der er den mest brugte biometriske løsning, og det er også den billigste løsning.

Til gengæld er iris-scanning lang mere sikker, siger han.

Med den opnåede sikkerhed, synes Karsten Havelund Skøtt ikke, at løsningen med iris-scanningen har været for dyr

Med tiden kan han endda sagtens forestille, at alle i virksomheden skal bruge deres øje som adgangstegn.

– Det er ikke noget, som vi har talt om, men på længere sigt ville det være rart, hvis vi kunne smide alle adgangskortene væk, siger han.

Ingen ultimative løsninger

Når det kommer til biometriske løsninger, er det svært at pege på en, som er den ultimative.

– Det kommer an på, hvad løsningen skal bruges til. Der er forskel på, om det er en pc, der skal låses op, eller om det er døren til virksomheden, siger Rasmus Pedersen.

Rasmus Pedersen mener, at det kun er toppen af isbjerget vi har set med hensyn markedet for biometriske løsninger.

– Uden for landets grænser går det rigtig stærkt, og det begynder også at ligne noget herhjemme. Vi forventer, at første kvartal af 2006 bliver lige så stort som andet halvår af 2005, siger han.

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly