Microsoft slår ned på europæiske netsvindlere

Microsoft vil organisere en systematisk indsats mod internetsvindel og har over 100 sager undervejs i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Softwaregiganten Microsoft vil forsøge at gå i spidsen for den internationale kamp mod internetsvindel i form af phishing.

Selskabet har annonceret et globalt initiativ mod phishing, GPEI, som skal gøre livet surt for bagmændene.

I første omgang sætter Microsoft ind i det europæiske område, Mellemøsten samt Afrika.

Det sker med over 100 anmeldelser mod phishing-bagmænd i regionen.

Inden udgangen af juni

Sagerne vil blive anlagt inden udgangen af juni, oplyser Microsoft.

Phishing er en hastigt voksende type internetsvindel, der typisk foregår ved, at bagmændene udsender en spammail, der eksempelvis kan se ud til at komme fra modtagerens bank.

Mailen indeholder typisk et forfalsket link til en hjemmeside, der er en tro kopi af bankens rigtige hjemmeside.

Her vil kunden blive bedt om at udlevere sine konto- eller kreditkortoplysninger, som derved havner i hænderne på svindlerne.

Microsoft har tidligere forsøgt at slå ned på phishing i enkeltlande, men det nye initativ skal hjælpe med at koordinere indsatsen.

Selskabet vil samarbejde med myndigheder, regeringer og erhvervsliv om at øge forbrugernes beskyttelse mod phishing.

Det vil blandt at ske ved flere sager mod bagmændene og ved at søge efter teknologiske løsninger på problemet.

Af de 100 planlagte sager er de 53 allerede undervejs i en række lande fordelt over hele regionen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse