Højt spil om hukommelseschips

Chipproducenternes milliardinvesteringer i flash-hukommelse kan føre til et dramatisk prisfald, når udbudet overhaler efterspørgslen, vurderer analytikere.

For producenterne af tidens måske varmeste halvlederprodukt, NAND flash-hukommelse, er det en balancegang på en knivsæg at opretholde væksttempoet uden at undergrave det marked, der skal financiere investeringerne.

Verdens største producenter af flash-hukommelse investerer lige nu adskillige milliarder kroner i nye produktionsanlæg.

Det sker dels for at øge produktionen, men også for at mindske omkostningerne ved at skifte til mere effektive produktionsmetoder.

For de chipfirmaer, der først nu for alvor kaster sig ind i kampen om dette marked, kan det imidlertid vise sig at blive en dyr affære.

Med den øgede kapacitet er der nemlig udsigt til, at der vil blive skabt en pukkel af flash-chips, som igen kan føre til en priskrig med lavere indtjeningsmarginer, end producenterne har forudset.

Det vurderer flere analytikere ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Analysefirmaet iSuppli forventer således, at produktionen af flash-chips vil vokse 192 procent i år, 181 procent i 2007 og 139 procent i 2008.

Samtidig har iSuppli dog sænket forventningerne til omsætningen på markedet fra en vækst på 37 procent til nu 17 procent i år og tilsvarende fra 33 til 17 procent i 2007.

Det skyldes, at den øgede produktion vil afhjælpe den nuværende situation, hvor chipproducenterne har kunnet sætte priserne med en høj indtjeningsmargin på grund af efterspørgslen på flash-chips til mobiltelefoner, digitalkameraer og musikafspillere.

Hidtil har det været muligt for chipproducenterne at sælge flash-chips med fortjenester på op til 50 procent.

Analysefirmaet Gartner forventer ifølge Reuters, at prisen på flash-hukommelse vil blive halveret fra 2005 til 2010.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S