Danskerne vil have en personlig webindgang til det offentlige.
Men det kan vare længe, før de høje forventninger bliver indfriet. Faktisk fortaber deadline for borgerportalen sig tidshorisonten: Slutdato i 2012.
Til januar åbner portalen borger.dk, som er første skridt på vejen til en samlet indgang til det offentlige for den enkelte borger.
I 2008 går næste version i luften, og 2012 er sidste frist for de enkelte myndigheder for at komme på.
68 procent savner borgerside
En undersøgelse, som Userneeds har lavet for Computerworld, viser, at hele 68 procent af danskerne, savner en central personlig webside, hvor de kan få adgang til deres oplysninger hos det offentlige. Men det har altså lange udsigter.
Den norske stat er allerede ved at være klar med første udgave af Minside.no.
Forvaltningsansvarlig for siden, Tor Alsvik fortæller, at projektet er klar til lancering allerede inden for de næste måneder.
– Vi har været meget tidligt ude, siger Tor Alsvik og forklarer, at nordmændene regner med at kunne afslutte projektet i 2009.
To faser
I Danmark er borger.dk-projektet delt i to faser. Første fase er borger.dk, som går i luften til nytår.
Her mener kontorchef Natascha Dexters, at mens nordmændene er længere fremme, så har Danmark valgt en bredere løsning.
– De er helt klart længere med Minside.no, men de har ikke bredden med. Det har vi, siger Natascha Dexters med henvisning til, at den danske portal allerede fra begyndelsen af projektet er lavet i et formelt samarbejde med kommunerne.
Hun mener, at borger.dk allerede fra nytår vil kunne give borgerne en merværdi i forhold til i dag.
– Du får med det samme en mere handlingsrettet side, som viser, hvad du kan bruge siden til, siger hun. Dermed håber hun, at en del af borgernes høje forventninger kan indfries.
Lang deadline fornuftig
På længere sigt mener Kim Viborg Andersen, professor ved institut for informatik ved Copenhagen Business School, at det er fornuftigt, at der er sat en lang deadline for projektet.
Han tror, at det kan være svært at nå det.
– Hvis man ser seks år tilbage, så er det ikke meget man har opnået, lyder det drillende fra professoren.
Hos Den Digitale Taskforce forklarer Lars Frelle-Petersen, at der er mange delprojekter, som skal være færdige inden 2012.
– Der er nogle omfattende projekter, vi venter på, kommer på plads. Vi vil sikre os, at back-office også kommer på plads. Det er ikke bare udstillingsvinduet, som skal på plads, siger han.
Bliver svært at nå
Han forklarer, at det sagtens kan blive svært at få alt klar til 2012.
Han nævner de elektroniske patientjournaler som et eksempel på, at nogle områder vil være svære at få med.
– Det er en tidsfrist, som nogle synes er uambitiøs, og andre synes den er hård, konstaterer Lars Frelle-Petersen
Han forklarer, at en ny digital strategi skal være med til at finde veje til at få myndighederne til at leve op til tidsfristerne. Han nævner blandt andet gabestoks-metoden.
Flere af projekterne er afhængige af, at kommunerne bliver klar. Kommunerne oplever allerede nu, at borgerne vil have adgang til egne oplysninger.
Læs mere i fredagens trykte udgave af Computerworld:
- Kamp om at være borgernes første klik
- Danskernes holdning til fælles offentlig borgerportal