Skat har snydt sig selv for omkring 400 millioner kroner på grund af it-problemer og manglende forberedelse.
Nu har Rigsrevisionen set nærmere på, hvorfor provenuet i Skat er faldet omkring 400 millioner på blot et år.
Dårlig it-understøttelse er ifølge Rigsrevisionen en af de afgørende årsager.
Det drejer sig blandt andet om problemer med netværkskapaciteten, manglende test af it-systemer samt utilstrækkelige og midlertidige løsninger med hensyn til medarbejdernes it-adgang.
- De her ting er løst og det har de været længe, forsikrer Stenn Rydicher, kontorchef for drift og support hos Skat.
Problemet med manglende kapacitet har været svær at løse lige efter fusionen. Blandt var frost med til at forlænge ventetiden på at få nye kabler i jorden, lyder det.
Tabte millioner
De mange millioner stammer fra manglende kontrol, service og ligning, som Skat ikke har nået at udføre. Og Rigsrevisionen konstaterer, at pengene formentlig er tabt.
Skats nye strategi betyder en fokusering af indsatsen på udvalgte områder, og det vil ikke være muligt at indhente efterslæbet samtidig.
Det er ikke kun kontrol, ligning og service, som er ramt. Skat har også problemer med at inddrive penge fra dem, der skylder. Derfor er Skats restancer steget med cirka 10 procent - omkring 1,7 milliarder kroner.
Ingen kritik
Mens en kritisk rigsrevisionsrapport tidligere på ugen kostede familie- og forbrugerminister Lars Barfoed taburetten, vil Skats problemer sikkert ikke smitte af på skatteministeren.
Rigsrevisionen skriver, at et provenu-tab var forventet på grund af fusionen. Dog har oppositionen flere gange stillet kritiske spørgsmål til ministeren om størrelsen på tabet.