Gigantisk telefusion kan sætte skub i store alliancer

ComputerViews: En fusion mellem AT&T og BellSouth har skabt verdens største teleselskab. Det er en udfordring for de europæiske teleselskaber og kan sætte skub i nye alliancer i den internationale televerden.

ComputerViews: Henover nytåret har der været bryllupsfestligheder i den amerikanske televerden.

Anledningen er myndighedernes godkendelse af fusionen mellem AT&T og BellSouth.

Både brud og gom er – som det sig hør og bør på de kanter - ’super-sized’.

Til sammen danner de nemlig intet mindre end verdens største teleselskab med en forventet omsætning på godt 700 milliarder kroner i år, hvilket er knap 15 gange mere end TDC.

Duopol i USA

Sammenlægningen af de to giganter skaber noget, der ifølge flere amerikanske iagttagere alvorligt kan minde om et duopol på USAs telemarked.

Her står AT&T nemlig overfor en anden sværvægter, Verizon, som også er vokset voldsomt de senere år gennem en aggressiv overtagelsesstrategi.

Der ligger en ikke ubetydelig ironi i, at man i år kan fejre 25-året for de amerikanske myndigheders skelsættende opsplitning af den daværende telemonopolist – selv samme AT&T – på et tidspunkt, hvor selskabet igen kan siges at spille en dominerende rolle på markedet.

Men før man begynder at blive alt for ophidset over disse paralleller, er det værd at huske på, at televerdenen anno 1982 og 2007 er fundamentalt forskellige størrelser.

For 25 år siden var industrien domineret af statsejede monopoler, priserne var skyhøje og konkurrencen ikke-eksisterende i mange markedssegmenter.

I dag presses de etablerede selskaber derimod af alternative operatører, der udbydes en række konkurrerende access-teknologier og priserne falder konstant.

Kritikere er bekymrede

Alligevel har fusionen skabt bekymring blandt politikere og forbrugere i USA, og AT&T har måttet give garantier om netneutralitet – at selskabet ikke vil diskriminere mod bestemte typer internettrafik – for at få opkøbet til at falde på plads.

Den drivende logik bag de store amerikanske fusioner er klar.

Øget volumen giver konkurrencefordele, mens udnyttelsen af synergier (læs: omkostningsreduktioner) vil skæppe på bundlinjen.

Det er en lære som Europas teleselskaber godt kan begynde at lægge sig på sinde – i hvert fald, hvis de har til sinds at tage konkurrencen op på globalt plan.

Set i det perspektiv er fortsat konsolidering i den europæiske telesektor både nødvendig og uundgåelig.

Europa præges telemarkedet nemlig stadig af etablerede operatører, som dominerer i hvert sit afgrænsede, nationale kongerige.

Hvis selskaber som Deutsche Telekom, France Telecom, Vodafone, British Telecom og Telefonica (de bedste europæiske bud på spillere med global rækkevidde) vil udfordre de to amerikanske mega-operatører, skal de først tage på i vægt.

Det er ikke muligt blot gennem organisk vækst.

Der skal overtagelser til, og en mulig hors d’oeuvre for de europæiske selskaber kunne være et eller flere af de nordiske teleselskaber.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S