Leder: Er den digitale købmand nu også dygtig nok?

Leder Det voldsomt voksende antal nye digitale købmænd i Danmark repræsenterer ikke en ny hype, men er snarere udtryk for en udvikling, som vi bør gøre alt for at fremme.

Computerworld mener: Danskerne folder kræmmersjælen ud på nettet som aldrig før.

I løbet af blot de seneste to år er antallet af danske e-butikker fordoblet til 7.700. Alene sidste år åbnede 2.200 danske købmænd deres virtuelle butikker for online-kunder.

Det er overvældende tal, når man tænker på, at der findes omkring 35.000 analoge butikker i det fysiske Danmark.

Selv om det ligner en ren dotcom-renæssance, rummer dette boom en helt anden form for realisme end den guldrus, som prægede internetboomet op til år 2000.

Jordnært købmandsskab

Dagens digitale købmand bygger ikke sin forretning på en forventning om adgang til ubegrænset venturekapital og regnskaber opgjort i burn rates, men på jordnær købmandskab, der udnytter mulighederne i billig og nem internetteknologi kombineret med online-modnede forbrugere.

Den fremstormende nye generation netkøbmand repræsenterer derfor næppe en ny digital hype, men er snarere udtryk for en vækstfremmende udvikling, vi som samfund bør gøre alt for at styrke.

De nye købmænd fungerer som inspirationskilder og fakkelbærere for en stærkere iværksætterkultur, der bidrager til væksten og fornyelsen i samfundet.

Åbner dørene

De nye købmænd demonstrerer mulighederne i informationsteknologien og vil uundgåeligt bidrage til en større interesse for it og nysgerrighed efter mulighederne i digital innovation.

De nye digitale købmænd med deres mange små specialbutikker åbner for et større udvalg for kunderne og tilbyder ofte lavere priser, end forbrugerne kan finde i de analoge butikker.

Skyggesiden i udviklingen er, at selv om iværksætterlysten er stærk og de potentielle gevinster store, så matcher købmændenes digitale kompetencer ikke nødvendigvis kravene.

Eller sagt på en anden måde: Blot fordi teknologien nu er enkel og billig nok til, at også mødre på barsel og kontanthjælpsmodtagere kan åbne en netbutik, så strømmer kunderne ikke nødvendigvis til kasseapparaterne.

Skal designes ud fra kundens ønsker

Dårligt gennemtænkte netbutikker er en væsentlig årsag til, at danskerne ikke handler langt mere på nettet, end tilfældet er i dag.

Årsagen er, at langt de fleste netbutikker stadig er designede ud fra inge­niørens eller den analoge købmands synsvinkel – og ikke den digitale kundes.

Det gælder såvel den glade amatør som når store, ressourcestærke erhvervskræfter står bag satsningen.

Konsekvensen er, at vi for eksempel møder “dumme” søgemaskiner, som nok er loyale over for varelageret, men ikke tager hensyn til, at mange kunder ikke kan stave eller taste ordentligt eller kalder en vare for noget andet end e-butikkens system – hvorfor netkunden blot får at vide, at hvad, hun søger, ikke eksisterer.

Vi må ikke undervurdere risikoen for, at dårlige indkøbs-oplevelser, konkursramte netkøbmænd og bristede illusioner kan underminere styrken i den nye bølge. Det har selvsagt ingen en interesse i.

Hvis internettet skal være en effektiv sandkasse for fremtidens iværksættere, er der derfor god grund til at organisere en kollektiv indsats, som styrker chancerne for succes hos de nye digitale købmænd.

Svært at finde kursus

Den fremmeste indsats bør ligge i at sikre et kompetencetilbud. I dag er det vanskeligt for de tusinder af nye digitale købmænd overhovedet at finde et kursus i e-handel eller e-business.

Store kompetenceudbydere som AOF og FOF eller DIEU og Center for Ledelse tilbyder intet, og der er ikke meget hjælp at hente hos Foreningen for Dansk Internethandel.

Det er aldeles urealistisk at forvente, at en kommende netkøbmand ud i børnetøj indruller sig på en flerårig kandidatuddannelse på IT-Universitetet for at åbne sin butik.

Det er på høje tid, at såvel politikerne som kompetenceudbyderne vågner op til den nye digitale dagsorden, som ruller gennem Danmark og sikrer, at samfundets rammetilbud rent faktisk understøtter det momentum, der er i e-iværksætteriet, med alle de vækstmuligheder og innovations­gevinster, det rummer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car