Svensk software-komet opruster i Danmark

Verdens hurtigst voksende leverandør af Business Intelligence (BI)-software, QlikTech, skruer kraftigt op for indsatsen på det danske marked, hvor selskabet har svært ved at vriste store kunder fra selskaber som SAS Institute, Cognos og Business Objects.

Det hurtigt voksende svenske softwarehus QlikTech skruer nu kraftigt op for indsatsen på det danske marked.

Et nyt kontor på Hedegaards Vej på Amager ved København skal sørge for, at QlikTech's kometagtige vækst på det internationale softwaremarked også realiseres i Danmark.

"Vi har brug for mere plads til vores medarbejderstab og plads til at undervise vores danske partnere," siger Kenneth Nørgaard, der er QlikTech's landechef i Danmark.

QlikTechs specialitet er Business Intelligence (BI), som groft sagt er programmer, der henter data fra virksomhedens forskellige systemer og præsenterer dem, så ledelsen kan skaffe sig overblik og analysemuligheder.

QlikTech har slået sig op på en ny BI-metode, hvor analyse af data sker i computerens primærhukommelse i stedet for at anvende traditionel OLAP-teknik.

Selskabet kalder metoden "In memory BI" og dets produkt hedder QlikView. Enkelthed er ifølge Kenneth Nørgaard programmets stærkeste side.

"QlikView kan sættes i drift på én dag, og brugerne kan være i gang få minutter efter," siger han.

Vokser hurtigst i verden

QlikTechs omsætning voksede i 2006 på verdensplan med over 80 procent, og selskabet fik i samme periode 3.197 nye kunder.

Dermed er QlikTech ifølge it-analysehuset IDC's rapport "Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares" verdens hurtigst voksende BI-leverandør.

Selskabet er dog stadig en lille spiller på BI-markedet. Hvor QlikTech i 2005 sad på en halv procent af verdensmarkedet, så opnåede verdens to største BI-leverandører, Business Objects og Cognos, markedsandele på henholdsvis 17,6 og 12,5 procent.

Senioranalytiker Brian Troelsen fra it-analysehuset IDC fortæller, at QlikTech er den tredjestørste BI-leverandør i Sverige – hvor selskabet stammer fra – mens dets markedsandel i Danmark og det øvrige Norden er forsvindende lille.

"Men QlikTech er kendt for at have enkle produkter og relativt lave priser sammenlignet med de store leverandører, så der er absolut muligheder på det danske marked," siger han.

QlikTech har svært ved at lande store kunder

Brian Troelsen mener, at QlikTechs succes herhjemme i høj grad afhænger af selskabets evne til at vriste nogle af de store BI-kunder, der traditionelt er virksomheder med mange kundeforhold såsom teleselskaber, energiselskaber og banker, fra de traditionelle leverandører.

Dermed ligger han på linje med it-analysehuset Gartner, som i dets seneste analyse af BI-markedet, "Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, 1Q07", placerer QlikTech blandt de BI-selskaber, der har fine visioner, mens det halter lidt mere med udførelsen.

Gartner roser QlikTech for dets vækst og teknologi, men fremhæver, at det mangler at rulle dets produkt ud i flere store organisationer, før selskabet skal betragtes som en af markedets væsentligste spillere.

QlikTech blev stiftet i 1993 i den svenske forskerpark Ideon i Lund. Selskabets BI-metode er patenteret i 1994 under varemærket AQL, der står for Associate Query Logic.

QlikTech har i dag syv medarbejdere i det danske selskab, men forventer, at fordoble medarbejderstaben inden for et år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S