Google lancerede for blot to måneder siden muligheden for reklamesalg til 675 radiostationer, men er nu blevet overbudt af online-auktionsfirmaet eBay, der vil sælge radioreklamer til 2.300 radiostationer.
Ebay vil i samarbejde med radioreklame-firmaet Bid4Spots tilbyde de mere end 2.300 radiostationer at deltage i auktioner om salg af radiotid til de hungrende reklamefolk.
Det skriver Wall Street Journal.
Samtidigt prøver eBay allerede at sælge tv-reklamer efter samme koncept, hvor selskabets forretningsidé ligger i at opkræve et gebyr, hver gang det lykkes at få solgt en reklame.
Dermed bliver krigen mellem eBay og Google om reklamemarkedet yderligere skærpet, hvor Googles seneste slag har været at introducere en konkurrent til eBays PayPal-system.
Samtidigt er Google allerede i gang med at sælge reklamer til aviser og tv-stationer.
Et marked til over 100 milliarder kroner
Det amerikanske marked for radioreklamer omsætter for næsten 120 milliarder kroner om året, og tiltrækker derfor mange online-spillere, der vil have en bid af kagen.
Det er dog ikke alle radiostationer, der er ellevilde efter at handle med de foretagsomme online-handlere.
"Vi er forsigtige og er naturligvis meget nidkære over at skulle afbryde handlerne med vores nuværende reklame-bureauer," siger administrerende direktør for Mapleton Communications, der ejer en kæde af radiostationer på den amerikanske vestkyst.
Samtidig med radiomarkedets forsigtige udspil mod online-forhandlerne, så oplever radio-stationerne faldende reklameindtægter som et udslag af reklamekronerne finder frem til blandt andet internettet i stedet for.
Derfor kan det vise sig, at web-udbydernes tilbud om reklamesalg kan blive en stor succes allerede i de næste par måneder, hvor det især er "sidste-minuts-tilbud", som kan blive det store hit.