Andy Bechtolsheim - øje for innovation og bundlinje

Han har altid haft øje for at spotte nye teknologier, der kunne tjenes penge på. Han var eksempelvis blandt de første, der så det store potentiale i Google.

Artikel top billede

Tilbage til artiklen: Hvad blev der egentligt af Suns fædre?

Computerworld News Service: Som studentermedhjælp en sommer på Xerox Park i Palo Alto indså den unge Andy snart en fidus, Xerox selv havde været blind for: Potentialet i en maskine som Xerox’ Alto netværksarbejdsstation forsynet med højopløsningsskærm, mus og grafisk brugerflade.

“Underligt nok havde Xerox aldrig selv fået tanken at gøre den til et egentligt produkt,” siger Andy Bechtolsheim om Alto’en.

Den inspirerede siden til udviklingen af den personlige Apple-computer Lisa og en maskine, han selv byggede og gav navnet Stanford University Network (SUN).

Ud over den attraktive grafiske skærm var det “en vidunderlig ting” ikke at skulle vente passivt i et tidsdelingssystem på at afvikle nogle få cyklusser, erindrer Bechtolsheim om både Alto og SUN-arbejdsstationen, som han dengang først og fremmest så som et arbejdsredskab til CAD/CAM-brug.

Evne for at spotte teknologi

Med SUN-arbejdsstationen var firmaet Sun Microsystems så født og Andy Bechtolsheim har svært ved at skjule sin stolthed over, at hans senere opfindelser Sparc Workstation 1 og 2 i næsten 10 år kom til at tegne sig for halvdelen af Suns omsætning.

Det hørte åbenbart til Andy Bechtolsheims stærkere sider at spotte teknologi, der kunne tjenes gode penge på.

I skuffelse over Suns uvilje mod at hoppe på X86-vognen forlod Bechtolsheim Sun i 1995, men fik hurtigt vind i sejlene med Granite Systems, et gigabit-ethernetfirma, som efter blot et år blev opkøbt af Cisco.

Hans næste foretagende, Kealia, blev solgt til Sun i 2004, og Andy Bechtolsheim var atter tilbage i den gamle fold.

Et eller andet sted undervejs, nærmere bestemt i 1998, havde Andy Bechtolsheim også checkhæftet oppe af lommen for at skrive et beløb på 100.000 dollar ud til de to Stanford-ungersvende Sergey Brin og Larry Page til økonomisk opbakning for deres fremragende idé: En søgeteknologi ved navn Page­Rank.

Lå lige til højrebenet

Hvad var det da, Andy Bechtolsheim allerede dengang så i Google, som kun de færreste på det tidspunkt havde fået øje på?

“Det lå lige til højrebenet,” siger Andy Bechtolsheim.

Han havde da gennemlevet frustration på frustration over aldrig at kunne finde, hvad han søgte på nettet, fordi firmaer var begyndt at fifle med søgeresultaterne, som han betegner det, ved at bruge nøgleord til at opnå de bedst mulige placeringer.

Da han hørte om Googles måde at liste hjemmesider på, havde han en klar fornemmelse af, at den kunne løse problemet. Hans oprindelige investering på 100.000 dollar siges i dag at være en halv milliard dollar værd.

Efter sin lange pause fra Sun siger Andy Bechtolsheim, at han nu er stærkt opsat på at få Sun tilbage på det innovative og profitable spor, som kendetegnede firmaet i de første 18 leveår.

Om han stadig har sine gamle Midas-evner i behold, må tiden så vise.

Tilbage til artiklen: Hvad blev der egentligt af Suns fædre?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Røde Kors

Data & Digitalisation Officer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil