Skypes forklaring om nedbrud skydes ned

Kan det nu passe, at et 48 timer langt teknisk nedbrud på IP-telefontjenesten Skype skyldes en sikkerhedsopdatering i Windows? Både kommentatorer og konkurrenter tvivler på forklaringen fra Skype.

Computerworld News Service: Både konkurrenter og analytikere er begyndt at tvivle på Skypes forklarinng om, at det nyligt overståede to døgn lange nedbrud skyldes en sikkerhedsopdatering fra Microsoft.

"Hvorfor sker det lige akkurat denne tirsdag? Den historie holder ikke," siger Doug Williams, it-analytiker ved analysehuset Jupiter Research.

Det tekniske nedbrud på Skype-systemet begyndte onsdag sidste uge omkring midnat på den amerikanske vestkyst og varede til sent fredag eftermiddag.

Årsagen er ifølge virksomheden selv en softwarefejl, som er blevet fremprovokeret af brugere, der har genstartet deres computere efter at have installeret en række opdateringer til Windows-styresystemet:

"Systemet satte ud, da mange af vores brugeres computere genstartede på næsten samme tid verden over. Det gjorde de efter at have installeret en rutinemæssig opdateringspakke fra Microsoft," skriver en talsmand fra Skype på virksomhedens hjemmeside mandag.

Afhængig af tidszoner

Men ikke alle tror på den udlægning.

"Opdateringerne bliver downloadet og installeret automatisk klokken 03 hver anden tirsdag i måneden, typisk over en periode på et par dage. Computerne ville derfor skulle genstartes på forskellige tidspunkter afhængig af tidszonerne. De ville ikke alle skulle genstartes på samme tid," siger Aron Rosenberg, cheftekniker hos Skypes konkurrent, SightSpeed.

Det er dog ikke umuligt, at der er en forbindelse til Windows’ genstartmekanisme. Skypes egne statistikker viser, at nedbruddet startede onsdag aften klokken 22 til torsdag klokken 03. Mellem de to tidspunkter faldt antallet af online Skype-brugere med 50 procent.

Hvorfor ikke tidligere?

Aron Rosenberg peger også på en anden detalje, der gør Skypes version utroværdig.

"Siden oktober 2003 har Microsoft udgivet sikkerhedspakker hver anden tirsdag i måneden. Hvis Skypes problem virkelig skyldtes Windows Update, hvorfor er det så ikke sket før?" spørger han.

Microsoft afviser også, at virksomhedens kendte styresystem skulle være ansvarligt:

"Windows Update er en helt rutinemæssig tjeneste om softwareopdateringer, vi yder vores brugere. Og der var ikke noget ud over det sædvanlige ved sikkerhedspakkerne på den pågældende tirsdag. Som Skype selv siger, skyldtes problemet en fejl i deres egen software," skriver en talskvinde fra Microsoft i en e-mail.

Det har ikke været muligt at få yderligere kommentarer fra Skype.

Oversat af Pola Rojan




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere