Artikel top billede

Fastansættelser kan være gift for indtjening og bundlinie, lyder det fra Stig Weilborg, partner i Interim Competence.

Bodyshopper til it-branchen: Hold op med at klynke

Den danske it-branche har ramlet panden imod medarbejdermuren. "Hold op med at klynke og omstil jer til en projektvirkelighed," lyder rådet fra Stig Weilborg, der lejer it-arbejdskraft ud.

Spørg en topchef i it-branchen, hvad der er hans største problem i dag, og han vil sandsynligvis svare at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere.

Det er en af konklusionerne i dette års IT-Vækstbarometer fra rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte, der er baseret på interviews med 300 topchefer i den danske it-branche foretaget hen over sommeren.

"I fjor forventede 30 procent af topcheferne i it-branchen, at manglen på medarbejdere ville få størst negativ indflydelse på virksomhedens vækst. Det endte med at ske for endnu flere, nemlig 37 procent," siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.

Og rekrutteringskrisen vokser i omfang, da fire ud af ti topchefer i den danske it-branche peger på medarbejdermangel som deres største udfordring fremover.

IT-Vækstbarometeret viser også, at de danske topchefer ruster sig til en benhård kamp om de dygtige medarbejdere, hvor værktøjer som eksempelvis øget outsourcing og insourcing af medarbejdere fra udlandet bliver taget i brug.

Bodyshopper: Hold op med at klynke
En anden måde at finde arbejdskraft på er at købe det ude i byen hos et af de mange konsulenthuse, der lejer it-arbejdskraft ud på projektbasis.

De bliver ofte lidt nedladende kaldt body-shoppere.

Partner Stig Weilborg hos et af de største, Interim Competence med 1.800 it-konsulenter tilknyttet, mener, at det er på tide den danske it-branche kommer på omgangshøjde med resten af Europa og omstiller sig til en projektvirkelighed.

"Den danske it-branche skal holde op med at klynke, da den er notorisk overbemandet. Den nuværende debat bærer præg af, at virksomhederne i alt for høj grad fastansætter til en projektvirkelighed, hvilket kan være gift for indtjening og bundlinje, da lav produktivitet i selv korte perioder slår meget hårdt igennem," siger han.

Han mener, at mange af de arbejdsopgaver, der skal håndteres af it-branchen er projektopgaver, og at det derfor ikke er nødvendigt at fastansætte så mange folk.

Stig Weilborg er dog også klar over, at body-shopperne har et dårligt ry, og at det er bydende nødvendigt med en professionalisering af branchen, hvis de vil tages alvorligt som et middel til at reducere manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Umodent dansk marked

Han mener, at det danske konsulentmarked er umodent sammenlignet med eksempelvis England og Holland.

"Indtrædelsesbarriererne er generelt meget små, da en virksomhed i princippet kan drives hjemmefra med en computer og en telefon, hvilket får nogen til begynde for sig selv som sælger og konsulent," siger Stig Weilborg.

"Der er ingen nævneværdige barrierer omkring offentlig regulering, kapital og lignende. Det tiltrækker en del lykkeriddere," fortsætter han.

Det går ud over den professionelle standard i branchen, hvilket de store konsulentaftagere i erhvervslivet godt ved, og de er derfor i gang med en opstramning af processer og aftalegrundlag.

"Et eksempel er Finansministeriets nye rammeaftaler vedrørende it-konsulenter, der oprindeligt skulle træde i kraft ultimo 2007, men er udskudt minimum et halvt år. Staten kan spare et trecifret millionbeløb, når de sætter it-konsulentydelser i udbud. Det vil være med til at konsolidere branchen," mener Stig Weilborg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere