Halvdelen af de danske computerkøbere synes, at salgsannoncer og beskrivelser for computere er alt for svære at forstå.
Under en tredjedel svarer ja til, at "salgsannoncer er for computere er nemme at forstå," og resten "ved ikke" eller "læser ikke computerannoncer."
Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Computerworld, hvor 1.147 danskere har svaret på deres præferencer og erfaringer med computerkøb.
Den daglige leder hos netbutikken pc-netto.dk, Kenneth Kornbeck, forklarer, at problemstillingen ligger i tekniske beskrivelser i både annoncer og beskrivelser.
"Det er virkelig et problem, at varebeskrivelserne er så tekniske, og ikke nødvendigvis er logiske for forbrugerne," siger han til Computerworld.
Derfor har selskabet taget konsekvensen og er begyndt at oploade flere billeder af computere og –udstyr på den kommende hjemmeside for at vejlede potentielle købere bedre.
"Det er jo ikke altid, forbrugerne ved, hvad produkterne hedder, når de læser sig frem i de tekniske termer, men de kan ofte genkende en computer, når de ser et billede af den," fortæller han.
Beskrivelserne kommer fra Rusland
Kenneth Kornbeck forklarer, at omkring 90 procent af beskrivelser og billeder herhjemme kommer fra it-virksomheden Cnet, der udformer beskrivelserne i Rusland.
"Jeg ved ikke, hvordan man ellers kunne sælge computere, hvis man ikke oplyste om de tekniske detaljer. Men vi har da kigget på den måde, mp3-afspillere bliver solgt på, hvor forbrugerne får oplyst, hvor mange sange, der kan være en afspiller. Det samme kan måske kopieres til pc'er," funderer Kenneth Kornbeck.
Han afviser dog, at det kan ske i løbet af kort tid, fordi det er Cnet, der skal udarbejde anderledes beskrivelser.
"Vi har over 50.000 varenumre, og der er simpelthen ikke pengene til i branchen, at hver enkelt har en mand siddende til at gøre alle varebeskrivelserne mere spiselige for kunderne," siger han.
Venner hjælper med computerkøb
Om det er de tekniske detaljer, som afholder folk fra at handle ind på egen hånd, har Kenneth Kornbeck ikke noget svar på.
Men Computerworlds undersøgelse viser, at kun 30 procent ikke får hjælp, når de skal købe en computer.
For det det meste rådfører forbrugerne sig med venner eller en kollega, når der skal erhverves en ny computer.
Butiksekspedienten står bag 10 procent af hjælpen, når den rette computer skal købes ind.