Internettet kan løbe tør for plads om få år

Internettet risikerer at udtørre i løbet af de kommende få år. En løsning kan koste flere milliarder kroner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Privatpersoners og virksomhedernes brug af internettet kan overbelaste dets nuværende kapacitet og føre til "udtørring" om to år, med mindre back-bone-leverandørerne investerer mange milliarder i udbygningen af infrastrukturen, viser en netop offentliggjort undersøgelse.

Det er især de mange videoer og andet web-indhold kan overbelaste internettet inden år 2010, med mindre der investeres op mod 700 milliarder kroner i forøget kapacitet.

Det er en fordobling af de investeringer udbyderne har påtænkt i dag, viser en undersøgelse foretaget af Nemertes Research Group.

Alene i Nordamerika er det nødvendigt at investere mellem 213 og 379 milliarder kroner i de næste tre til fem år, for at matche det stigende behov, skriver Nemertes.

Undersøgelsen er den første, der "sammenkæder Moores lov (eller noget, der minder meget om den) med hastigheden, hvormed der sker fornyelse af applikationerne på internettet," hedder det i undersøgelsen.

Tre til fem år

"Resultaterne viser, at kernefibernettet og switching/routing resourcerne vil kunne klare næsten ethvert tænkeligt behov, så vil internet-infrastrukturen, specielt i Nordamerika, ikke længere være tilstrækkelig om tre til fem år."

Undersøgelsen bekræfter de bekymringer Internet Innovation Alliance (IIA) har haft længe. IIA er en sammenslutning af interessenter, der advokerer for en opgradering af det amerikanske bredbåndsnet.

IIA har længe advaret om, at video og anden tungt web-indhold kunne skabe problemer på nettet.

Undersøgelsen giver nogle gode håndfaste, unikke data, der bekræfter IIA bekymringer over internetkapaciteten, siger Bruce Mehlman, der en af formændene i IIA.

Undersøgelsen viser, at brugen af streaming, interaktive videoer, peer-to-peer-overførelser og musikdownloads vil stige hastigt, og skabe et behov for øget kapacitet.

Næsten 75 procent af de amerikanske internetbrugere så gennemsnitligt 158 minutters video på internettet i maj måned og streamede flere end 8,3 milliarder videoer, viser en analyse fra ComScore analysegruppen.

Internetbrugerne vil skabe flere end 161 exabytes ny data i år.

Dette anses for en positiv udvikling for internettet siger IIA. En exabyte svarer til cirka 1,1 milliarder gigabytes, eller 55.000 års afspilning af video i DVD-kvalitet.

Bredbåndsudbyderne og politikerne er nødt til at være opmærksomme på dette behov, siger Bruce Mehlman.

"Videoerne har forårsaget en eksplosion af internetindhold. Vi tror ikke, at exabølgen bliver forstået, og omkostninger derfor ikke bliver defineret ordentligt.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil