Artikel top billede

"Vi tager projektet business case for business case - ikke som et Big Bang-projekt i hele organisationen," siger Jens Bjørnebo.

Her begynder SOA - læs TrygVestas gode råd

Tema: SOA-ledestjernen i den nordiske forsikringskoncern TrygVesta er den norske løsning, der gør det muligt at lukke 90 procent af alle salg ude hos kunden.

Den nordiske forsikringskoncern TrygVesta har en klar strategi for indførelsen af SOA (serviceorienteret arkitektur). Fælles begreber og processer er overskriften.

"SOA er en del af forretningen og handler i høj grad om fælles begreber og processer. Faktisk er det en forudsætning for at lave en meningsfuld SOA, at vi starter med forretningens fælles begreber og processer og ikke med maskinstuens services og systemer," fastslår Jens Bjørnebo, it-driftsdirektør, TrygVesta.

Fælles processer og begreber handler for Bjørnebo om at opnå enighed helt ned i detaljen om, hvad for eksempel en salgsproces og en prisstruktur er for nogle størrelser.

Gjalder mellem fjeldene

I koncernens norske arm bliver der i øjeblikket rullet en SOA-løsning ud, der effektivitetsmæssigt giver genlyd op gennem de snedækkede fjeldmassiver.

"Løsningen i Norge automatiserer produktaftaler og policetegninger så effektivt, at vi kan lukke 90 procent af alle salg ude hos kunden," siger Jens Bjørnebo.

Her hiver SOA en kæmpe effektivisering hjem og i halen på den - 'en god kundeoplevelse og mulighed for mersalg', som Jens Bjørnebo udtrykker det.

At TrygVesta derudover opnår 'en betydelig omkostningsbesparelse i et konkurrencepræget marked', lægger Bjørnebo heller ikke skjul på.

Han tilføjer, at de ressourcer, der frigives, kan bruges i den direkte kontakt med kunderne.

Første generation SOA

TrygVesta har været i gang med SOA gennem flere år og arbejder med første generation af konceptet. Løsningen i Norge er også skabt med første generations værktøjer.

"Faktisk er vi pionerer i forhold til det, vi gør, når vi ser på dem, vi sammenligner os med," lyder det fra driftsdirektøren, som ikke vil komme med eksempler på, hvem TrygVesta sammenligner sig med.

Første generation SOA betyder i Bjørnebos optik, at der arbejdes med lidt ældre værktøjer. TrygVesta gik i gang, før der fandtes en ESB (Enterprise Service Bus), som er hjertet i SOA'en. I dag er ESB et almindelig udbredt produkt, som flere leverandører tilbyder.

"Grundtankerne og filosofien er den samme, selv om værktøjerne er første generation. Du kan sige, at vi har taget rejsen sammen med produkterne, filosoferer Jens Bjørnebo.

Kunne have været 3270

I princippet kunne man have skabt sig en serviceorienteret arkitektur langt tilbage i tiden på en IBM 3270 mainframe, det ville bare været en 'overordentlig omstændelig og kompliceret affære'.

"Vi tager projektet business case for business case - ikke som et Big Bang-projekt i hele organisationen. Løsningen i Norge er simpelthen den aktuelle synlige business case," siger Jens Bjørnebo.

I øvrigt er SOA-processerne i den norske løsning hentet fra TrygVesta i Danmark og implementeret i en ny sammenhæng på ny teknologi (den underliggende SOA-teknolopgi).

Sådan er status, og TrygVesta fortsætter sin rejse gennem SOA-land krydret med oplevelser i form af nye spændende teknologier og business cases, der ligger lige til SOA højrebenet.

Og på et eller andet tidspunkt er målet nået, og TrygVesta har indført serviceorienteret arkitektur på kryds og tværs af hele organisationen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere