Den nordiske forsikringskoncern TrygVesta har en klar strategi for indførelsen af SOA (serviceorienteret arkitektur). Fælles begreber og processer er overskriften.
"SOA er en del af forretningen og handler i høj grad om fælles begreber og processer. Faktisk er det en forudsætning for at lave en meningsfuld SOA, at vi starter med forretningens fælles begreber og processer og ikke med maskinstuens services og systemer," fastslår Jens Bjørnebo, it-driftsdirektør, TrygVesta.
Fælles processer og begreber handler for Bjørnebo om at opnå enighed helt ned i detaljen om, hvad for eksempel en salgsproces og en prisstruktur er for nogle størrelser.
Gjalder mellem fjeldene
I koncernens norske arm bliver der i øjeblikket rullet en SOA-løsning ud, der effektivitetsmæssigt giver genlyd op gennem de snedækkede fjeldmassiver.
"Løsningen i Norge automatiserer produktaftaler og policetegninger så effektivt, at vi kan lukke 90 procent af alle salg ude hos kunden," siger Jens Bjørnebo.
Her hiver SOA en kæmpe effektivisering hjem og i halen på den - 'en god kundeoplevelse og mulighed for mersalg', som Jens Bjørnebo udtrykker det.
At TrygVesta derudover opnår 'en betydelig omkostningsbesparelse i et konkurrencepræget marked', lægger Bjørnebo heller ikke skjul på.
Han tilføjer, at de ressourcer, der frigives, kan bruges i den direkte kontakt med kunderne.
Første generation SOA
TrygVesta har været i gang med SOA gennem flere år og arbejder med første generation af konceptet. Løsningen i Norge er også skabt med første generations værktøjer.
"Faktisk er vi pionerer i forhold til det, vi gør, når vi ser på dem, vi sammenligner os med," lyder det fra driftsdirektøren, som ikke vil komme med eksempler på, hvem TrygVesta sammenligner sig med.
Første generation SOA betyder i Bjørnebos optik, at der arbejdes med lidt ældre værktøjer. TrygVesta gik i gang, før der fandtes en ESB (Enterprise Service Bus), som er hjertet i SOA'en. I dag er ESB et almindelig udbredt produkt, som flere leverandører tilbyder.
"Grundtankerne og filosofien er den samme, selv om værktøjerne er første generation. Du kan sige, at vi har taget rejsen sammen med produkterne, filosoferer Jens Bjørnebo.
Kunne have været 3270
I princippet kunne man have skabt sig en serviceorienteret arkitektur langt tilbage i tiden på en IBM 3270 mainframe, det ville bare været en 'overordentlig omstændelig og kompliceret affære'.
"Vi tager projektet business case for business case - ikke som et Big Bang-projekt i hele organisationen. Løsningen i Norge er simpelthen den aktuelle synlige business case," siger Jens Bjørnebo.
I øvrigt er SOA-processerne i den norske løsning hentet fra TrygVesta i Danmark og implementeret i en ny sammenhæng på ny teknologi (den underliggende SOA-teknolopgi).
Sådan er status, og TrygVesta fortsætter sin rejse gennem SOA-land krydret med oplevelser i form af nye spændende teknologier og business cases, der ligger lige til SOA højrebenet.
Og på et eller andet tidspunkt er målet nået, og TrygVesta har indført serviceorienteret arkitektur på kryds og tværs af hele organisationen.