Dansk Industri og topleder advarer mod it-udviklingen i folkeskolen – brugen af computere er faldet fra 2000 til 2006, mens den i hjemmet er steget eksplosivt, viser den seneste PISA-rapport.
Administrerende direktør Jørgen Bardenfleth fra Microsoft kalder udviklingen "tankevækkende" - ikke mindst fordi brugen af computer i hjemmet i samme periode er steget markant for både drenge og piger.
"Der er stilstand i skolerne," konstaterer han.
Derfor opfordrer han Bertel Haarder til på et ledelsesmæssigt plan at følge op på initiativer og måle mere på resultaterne.
Også hos direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri er der dybe panderynker.
"Det er ærgerligt - og bekymrende - at brugen af computere tilsyneladende er gået ned siden 2000. Og det er særligt ærgerligt i lyset af, at regeringen og Undervisningsministeriet faktisk har satset meget på it i folkeskolen med massive investeringer i computere fra 3. klasse og opefter," siger han
Holder indkøb tilbage
Men én forklaring kan være manglen på digitale undervisningsmidler, forklarer Tom Togsverd.
"Jeg ved fra leverandørsiden, at mange skoler holder tilbage med at indkøbe digitalt. Der er åbenbart stadig større veneration for bøger, der hurtigt out-dates, end for digitale indholdsprodukter, hvilket er en stor skam." siger han
Vi har mange potentialer for at udvikle spændende indhold - også med serious games, det vil sige computerspil med et pædagogisk og udviklende indhold, forklarer Tom Togsverd.
Ligesom Jørgen Bardenfleth peger Tom Togsverd mere måling. Han mener, at de unges it-færdigheder skal testes mere i folkeskolen.
Chefkonsulent bakker op
Chefkonsulent og souschef i center for Analyse og Erhvervsfremme, Knud Erik Hilding-Hamann fra Teknologiske Institut mener også, at udviklingen er utilfredsstillende.
Chefkonsulenten stod for nylig bag en undersøgelse, der viste store forskelle i danskerne digitale kompetencer.
"Dette (red. PISA-resultaterne) er ikke en tilfredsstillende udvikling og specielt ikke i lyset af at 38 procent af befolkningen i 2006 havde ingen eller kun svage it-færdigheder." siger han.
Derfor er hans budskab til undervisningminister Bertel Haarder, at sørge for, at it bliver betydeligt bedre integreret i de enkelte fag.
Bertel Haarder skal støtte lærerne i den proces, samt støtte skabelsen af langt flere virtuelle netværk mellem klasser på tværs af skoler, mener chefkonsulenten.
Endelig forslår Knud Erik Hilding-Hamann, at der gives IT lektier for – for de få elever uden PC i hjemmet kan godt indgå i grupper med elever der har PC.
Chefkonsulenten pointerer dog, at PISA-undersøgelsen udelukkende giver svar på hvor lang tid der bruges på computeren, men ikke præcis hvad den bruges til.
"Selvom tiden brugt på IT er reduceret så kan kvaliteten i brugen af computeren være forbedret. Det belyser undersøgelsen ikke." pointerer han.