Flere folketingspartier vil have undervisningsminister Bertel Haarder (V) op af stolen og kræver handling for at vende den negative digitale udvikling i folkeskolen.
Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, er overrasket over resultaterne i den seneste PISA-undersøgelse, der viser, at eleverne bruger mindre tid foran computeren i 2006, end de gjorde i år 2000.
"Vi vil bede ministeren komme med en redegørelse samt en udtalelse vedrørende PISA-resultaterne. Umiddelbart kommer det bag på mig, da vi for nylig blev fremhævet som det EU-land, hvor computere er bedst integreret i skoleundervisningen." siger uddannelsesordfører Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti.
Han er derfor spændt på, hvad undervisningsministeren vil svare.
Skal følge med udviklingen
"I Dansk Folkeparti mener vi, at folkeskolen skal følge med udviklingen - også den teknologiske," siger Martin Henriksen.
PISA-undersøgelsen viste i samme periode - fra 2000 til 2006 - at de unges brug af computeren i hjemmet er steget eksplosivt for både drenge og piger, men det står altså i skarp konstrast til i folkeskolen.
Hos SF er der også overraskelse at spore over udviklingen i skolerne.
"Jeg går først og fremmest til ministeren - han må have en plan. Ellers skal jeg sørge for, at han udarbejder én." lyder den kontante melding fra uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge fra SF.
Taler eller handler
Hos Ny Alliance er kritikken af Bertel Haarder også hård.
"Jeg ved ikke, om han taler om mere it eller gør noget ved det," siger uddannelsesordfører Malou Aamund fra Ny Alliance.
"Det er jo helt grotesk, at børnene bruger it i fritiden, men i undervisningen er det fraværende," siger hun.
Hun er især bekymret for den digitale kløft, der allerede eksisterer mellem de 40 procent, der ingen eller meget ringe digitale kompetencer og så dem der har digitale kompetencer
Gør man ikke noget i folkeskolen, vil kløften vokse sig større, mener hun.
Hun vil derfor arbejde for at it i folkeskolen bliver en del af kvalitetsreformen.
"Alle taler om borgernær service, men glemmer at 40 procent har ringe digitale kompetencer," siger hun.
Det har ikke umiddelbart været muligt at få en kommentar fra Bertel Haarder til denne artikel.
Resultater fra PISA-undersøgelsen 2006
Drenge, der bruger computer hver dag:
År 2000 = 27 procent
År 2006 = 24 procent
Piger, der bruger computer hver dag:
År 2000 = 18 procent
År 2006 = 17 procent