Toplisten: De har det bedste brand.
Ønskelisten: Det går de it-studerende efter.
Kanaler: Her får de deres information fra.
Kampen om de it-studerende har aldrig været mere intens.
De kan vælge og vrage, men hvilken virksomhed har den største tiltrækningskraft via dets gode navn og brand?
Det giver en ny undersøgelse svaret på, i hvert fald når det gælder hvilket brand, der er det bedste. 96 studerende fra IT Universitetet har deltaget i undersøgelsen fra UNIVERSUM, der også fortæller, hvilke lønkrav de studerende stiller.
Vinderen er...
Den virksomhed, som flest af de it-studerende vil arbejde i, er LEGO.
Den glade vinder kan næsten heller ikke få armene ned.
"Vi er selvfølgelig rigtigt glade for at stå så højt på listen og være så tydelig i de it-studerendes bevisthed. Det gavner os i vores rekruttering, hvor vi går efter de allerbedste," siger kommunikationschef Charlotte Simonsen fra LEGO.
Hun forklarer, at virksomheden faktisk ikke gør noget specielt i forhold til dets brand i de it-studerendes øjne.
"Men vi er meget opmærksomme på at højne vores kommunikation med omverdenen og sørger for at gøre opmærksom på os selv," siger hun.
Godt brand betaler sig
Studiechef Jakob Lange fra Københavns Universitet fortæller om en enorm rift om de studerende.
Virksomhederne gør deres yderste for at virke attraktive, siger han.
"Det er oplagt, at nogle har et bedre brand og dermed væsentlig bedre kort på hånden i rekruttering," siger Jakob Lange.
"Nogle siger, de arbejder på Novo, og så siger folk "gud, gør du", men spørger ikke engang, hvad personen laver der - for eksempel om han er chauffør. Andre siger, at de er HR-manager, og først længere inde i samtale at det er i Udstykke Kommune. Så joh, det betyder noget," siger han.
Det afgør valget
De it-studerende vælger deres favorit arbejdssted ifølge nogle nøje udmålte parametre.
Rapporten fortæller, at spændende produkter og services hos virksomheden spiller den største rolle.
Derefter kommer god og inspirerende ledelse og corporate social ansvar.
Det er anderledes end hos andre studerende i Danmark, fortæller projektleder Sara Leander-Pehrson fra Universum, der har lavet undersøgelsen.
Hun fortæller, at studerende på CBS har dynamisk virksomhed som etter, god og inspirende ledelse som toer, og først som treer spændende produkter og services.
"Det skyldes nok, at de it-studerende arbejder meget konkret med produkterne," siger hun.
Læs listen over, hvad der spiller den største rolle i valget af arbejdsgiver
Men selv om de studerende ved, hvad de går efter, får de informationerne om, hvorvidt virksomhederne nu også lever op til disse krav via vidt forskellige kommunikationskanaler.
Medier spiller nøglerolle
Og her spiller artikler i medier og magasiner den vigtigste rolle, viser rapporten.
Hele 51 procent har nemlig fået sin information om virksomhederne via medierne.
På anden og tredjepladsen kommer henholdsvis virksomhedernes hjemmesider og bekendte, der arbejder på den pågældende virksomhed.
Her finder de it-studerende information om virksomheder
Dermed bør virksomhedernes kommunikation målrettes de rette kanaler, påpeger Sara Leander-Pehrson.
Hun forklarer, at hele pointen med undersøgelsen er, at virksomheder overvejer, hvilke budskaber de sender ud gennem hvilke kanaler.
"Der er forskellige måder til succes, men har man for eksempel ingen artikler, går de studerende måske heller ikke ind på selskabets hjemmeside, hvilket i sidste ende kan betyde, at de bedste studerende ikke søger ind hos virksomheder," siger hun.
Toplisten: De har det bedste brand.
Ønskelisten: Det går de it-studerende efter.
Kanaler: Her får de deres information fra.