Hver femte kommune ignorerer e-mail fra danskerne

Man kan let komme til at stå med skægget i e-mailpostkassen, når man sender mail til sin kommune. 22 af 98 kommuner svarer nemlig ikke på e-mail. Se om din kommune er med på listen.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kommunerne har svært ved at leve op til kravene til digital borgerservice. 22 kommuner svarer ikke, når man sender dem en e-mail.

Midt i januar udsendte Computerworld e-mail til 98 kommuner. Hele 22 kommuner har endnu ikke svaret.

Computerworld har dokumenteret, at en lang række kommuner ikke følger kravene om at kunne modtage dokumenter i ODF og OOXML.

I samme undersøgelse blev en almindelig e-mail sendt til de 98 kommuner. Og efter 14 dage havde 22 kommuner ikke reageret.

Kim Viborg Andersen, professor på Copenhagen Business School, forsker i digital forvaltning og har selv tidligere undersøgt det offentliges mailpolitik. Og selv om det er mere end et år siden, så er han ikke overrasket over de mange kommuner, der ikke svarer.

"Jeg er uendeligt skeptisk i forhold til, hvor hurtigt digitaliseringen af det offentlige går," siger Kim Viborg Andersen.

Noget tyder på, at Kim Viborg Andersen har ret.

En lignende rundsending fra Computerworld i 2001 viste et lige så dårligt resultat.

På næsten syv år har kommunerne dermed ikke flyttet sig ud af pletten, når det handler om at besvare de henvendelser, som de får via e-mail.

Kim Viborg Andersen mener, at kommunerne bør give automatiske kvitteringer på alle mails, og give borgerne mulighed for at se, hvor langt en henvendelse er i sagsforløbet.

Brevpraksis

Hos kommunernes forening KL er konsulent Michael Hald enig. Han mener, at det er problematisk at så mange kommuner ikke svarer på e-mail-henvendelser.

"Vi har anbefalet, at man har en mailpolitik, så e-mail bliver behandlet som almindelig post," forklarer Michael Hald.

Opfordringen fra KL går på, at alle e-mails skal besvares i løbet af 14 dage, en praksis som gør sig gældende for almindelig brevpost.

Det er dog ikke ambitiøst nok, hvis man spørger Kim Viborg Andersen fra Copenhagen Business School.

"Hvis der går 14 dage fra jeg sender dig en mail til du har svaret, så tror jeg jo, at du er død eller har for travlt til at svare, så den er blevet væk i mængden," siger Kim Viborg Andersen.

Han mener, at kommunerne især bør fokusere på borgerens mulighed for at følge sagen på nettet.

"Der findes løsninger, som minder om den track and trace, som bruges når man skal følge en postforsendelse," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S