Hver femte kommune ignorerer e-mail fra danskerne

Man kan let komme til at stå med skægget i e-mailpostkassen, når man sender mail til sin kommune. 22 af 98 kommuner svarer nemlig ikke på e-mail. Se om din kommune er med på listen.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kommunerne har svært ved at leve op til kravene til digital borgerservice. 22 kommuner svarer ikke, når man sender dem en e-mail.

Midt i januar udsendte Computerworld e-mail til 98 kommuner. Hele 22 kommuner har endnu ikke svaret.

Computerworld har dokumenteret, at en lang række kommuner ikke følger kravene om at kunne modtage dokumenter i ODF og OOXML.

I samme undersøgelse blev en almindelig e-mail sendt til de 98 kommuner. Og efter 14 dage havde 22 kommuner ikke reageret.

Kim Viborg Andersen, professor på Copenhagen Business School, forsker i digital forvaltning og har selv tidligere undersøgt det offentliges mailpolitik. Og selv om det er mere end et år siden, så er han ikke overrasket over de mange kommuner, der ikke svarer.

"Jeg er uendeligt skeptisk i forhold til, hvor hurtigt digitaliseringen af det offentlige går," siger Kim Viborg Andersen.

Noget tyder på, at Kim Viborg Andersen har ret.

En lignende rundsending fra Computerworld i 2001 viste et lige så dårligt resultat.

På næsten syv år har kommunerne dermed ikke flyttet sig ud af pletten, når det handler om at besvare de henvendelser, som de får via e-mail.

Kim Viborg Andersen mener, at kommunerne bør give automatiske kvitteringer på alle mails, og give borgerne mulighed for at se, hvor langt en henvendelse er i sagsforløbet.

Brevpraksis

Hos kommunernes forening KL er konsulent Michael Hald enig. Han mener, at det er problematisk at så mange kommuner ikke svarer på e-mail-henvendelser.

"Vi har anbefalet, at man har en mailpolitik, så e-mail bliver behandlet som almindelig post," forklarer Michael Hald.

Opfordringen fra KL går på, at alle e-mails skal besvares i løbet af 14 dage, en praksis som gør sig gældende for almindelig brevpost.

Det er dog ikke ambitiøst nok, hvis man spørger Kim Viborg Andersen fra Copenhagen Business School.

"Hvis der går 14 dage fra jeg sender dig en mail til du har svaret, så tror jeg jo, at du er død eller har for travlt til at svare, så den er blevet væk i mængden," siger Kim Viborg Andersen.

Han mener, at kommunerne især bør fokusere på borgerens mulighed for at følge sagen på nettet.

"Der findes løsninger, som minder om den track and trace, som bruges når man skal følge en postforsendelse," siger han.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job