Leder: Ned med den analoge borgmester

Computerworld mener: Det er helt uacceptabelt, at landets kommuner efter mange års milliard-investeringer i it endnu ikke kan finde ud af at svare på e-mails fra borgerne.

Artikel top billede

Computerworld mener: Det er ikke bekymrende, det er skandaløst, at hver femte kommune ikke svarer på en almindelig borgerhenvendelse via e-mail i løbet af 14 dage.

Computerworld beskrev i sidste uge, hvordan e-mails får lov til at ligge ubesvarede hen i mange kommuner, trods målsætninger og erklæringer om digital borgerservice.

Hvad værre er, resultatet er det samme, som i en helt tilsvarende undersøgelse fra 2001.

I løbet af syv år har den digitale borgerservice med andre ord ikke flyttet sig ud af stedet.

Sander er skuffet

Videnskabsminister Helge Sander er skuffet over resultatet og kalder det bekymrende.

Så er det da også udtrykt diplomatisk.

Det er selvfølgelig fuldstændigt uacceptabelt efter syv års milliardinvesteringer i digital forvaltning.

Kim Viborg Andersen, professor på Copenhagen Business School, tager undersøgelsen som et tegn på, at digitaliseringen af det offentlige ikke går så hurtigt, som myndighederne ofte vil have det til at fremstå.

Den formodning bliver også bekræftet af tørre tal.

Danmark glider nedad

Ifølge Cap Gemini, som hvert år måler EU-landenes digitalisering for EU-kommissionen, toppede Danmark for fem år siden listen over EU-lande, der var nået længst med at gøre de offentlige serviceydelser tilgængelige via internettet.

Sidste år havnede Danmark på en 14. plads. Mens resten af verden flytter sig, står vi stille. Som kommunerne er det klare sindsbillede på.

Det er ikke godt nok.

Moderne digitaliseret offentlig service skal have en helt anden responstid i kommunikationen over for borgerne.

Ellers vil borgerne med rette kunne stille spørgsmålstegn ved værdien af digitaliseringen - eller kvalitetens af den offentlige arbejdsindsats.

Hvad er værst?

Kom nu, borgmestre

Det er landets borgmestre, der her skal demonstrere lederkab og sikre serviceorienterede arbejdsgange, der rent faktisk gør anvendelse af den teknologi, borgernes penge er investeret i.

Det kunne begynde med et spørgsmål til de kommunalansatte om hvorfor de ignorer borgernes henvendelser, når de kommer på en e-mail.

Det kan da ikke være en målsætning at tvinge borgerne til at ringe og lægge beslag på medarbejdertid.

Det ville klæde borgmester Erik Fabrin (V), formand for Kommunernes Landsforening, at sætte emnet på den kommunalpolitiske dagsorden og formulere konsensus om formater og frister for det offentlige i kommunikationen med borgerne.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S