Artikel top billede

Leder: Ned med den analoge borgmester

Computerworld mener: Det er helt uacceptabelt, at landets kommuner efter mange års milliard-investeringer i it endnu ikke kan finde ud af at svare på e-mails fra borgerne.

Computerworld mener: Det er ikke bekymrende, det er skandaløst, at hver femte kommune ikke svarer på en almindelig borgerhenvendelse via e-mail i løbet af 14 dage.

Computerworld beskrev i sidste uge, hvordan e-mails får lov til at ligge ubesvarede hen i mange kommuner, trods målsætninger og erklæringer om digital borgerservice.

Hvad værre er, resultatet er det samme, som i en helt tilsvarende undersøgelse fra 2001.

I løbet af syv år har den digitale borgerservice med andre ord ikke flyttet sig ud af stedet.

Sander er skuffet

Videnskabsminister Helge Sander er skuffet over resultatet og kalder det bekymrende.

Så er det da også udtrykt diplomatisk.

Det er selvfølgelig fuldstændigt uacceptabelt efter syv års milliardinvesteringer i digital forvaltning.

Kim Viborg Andersen, professor på Copenhagen Business School, tager undersøgelsen som et tegn på, at digitaliseringen af det offentlige ikke går så hurtigt, som myndighederne ofte vil have det til at fremstå.

Den formodning bliver også bekræftet af tørre tal.

Danmark glider nedad

Ifølge Cap Gemini, som hvert år måler EU-landenes digitalisering for EU-kommissionen, toppede Danmark for fem år siden listen over EU-lande, der var nået længst med at gøre de offentlige serviceydelser tilgængelige via internettet.

Sidste år havnede Danmark på en 14. plads. Mens resten af verden flytter sig, står vi stille. Som kommunerne er det klare sindsbillede på.

Det er ikke godt nok.

Moderne digitaliseret offentlig service skal have en helt anden responstid i kommunikationen over for borgerne.

Ellers vil borgerne med rette kunne stille spørgsmålstegn ved værdien af digitaliseringen - eller kvalitetens af den offentlige arbejdsindsats.

Hvad er værst?

Kom nu, borgmestre

Det er landets borgmestre, der her skal demonstrere lederkab og sikre serviceorienterede arbejdsgange, der rent faktisk gør anvendelse af den teknologi, borgernes penge er investeret i.

Det kunne begynde med et spørgsmål til de kommunalansatte om hvorfor de ignorer borgernes henvendelser, når de kommer på en e-mail.

Det kan da ikke være en målsætning at tvinge borgerne til at ringe og lægge beslag på medarbejdertid.

Det ville klæde borgmester Erik Fabrin (V), formand for Kommunernes Landsforening, at sætte emnet på den kommunalpolitiske dagsorden og formulere konsensus om formater og frister for det offentlige i kommunikationen med borgerne.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfaren løsningsarkitekt til komplekst systemlandskab

Dynamicweb Software A/S

Tech Team Lead

Netcompany A/S

IT Consultant
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere