Artikel top billede

Fjernsynet sender danskerne i SMS-rus

Næsten hver anden dansker deltager i SMS-afstemninger i tv-programmer som X-factor. Millioner af kroner vælter ned i tv-stationernes kasser

Læs: Så meget stemmer danskerne via SMS

Næsten hver anden dansker har inden for det sidste år deltaget i en SMS-afstemning på tv.

Med de ekstra takster per afsendt SMS løber tv-stationernes indtægter altså op i millioner af kroner.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har udarbejdet for Computerworld.

Overraskende mange

Den viser, at hele 44 procent af den danske befolkning har stemt i en SMS-afstemning på tv inden for det sidste år.

Medieforsker Vibeke Pedersen fra Københavns Universitet er overrasket over det høje tal.

"Jeg troede ærligt talt, at det var en mere snæver gruppe, der deltog i afstemningerne," siger hun.

Men tendensen er, at fjernsyns-kanalerne går efter interaktionen med seerne.

"Normalt er fjernsyn forbundet med det mest passive overhovedet, hvor folk bare sidder i sofaen og kigger," siger hun.

Interaktivt redskab

"Men mobilen er et interaktivt redskab, der er oplagt at kombinere med fjernsyns-udsendelser," siger Vibeke Pedersen.

Hun forklarer, at i takt med den teknologiske udvikling kan man forestille sig nye interaktionsformer kombineret med fjernsynet.

"Der har næsten alle dage været telefoner koblet til tv-udsendelser i stil med "hvem har vi igennem", og nu er det så SMS-afstemninger - og senere noget helt andet, når teknologien er der," siger medieforskeren.

Vild med X-factor på is

De mange tv-programmer, som eksempevis X-factor-show med den hårde Thomas Blachman som dommer, sætter...fortsættes

... skub i lysten til at SMS-stemme.

Serier som Robinson, Vild med Dans, Varm på Is og altså X-Factor er seermagneter med seertal på over en million danskere - og SMS-afstemninger.

I X-factor koster det en krone plus almindelig sms-takst at stemme. Og der er ingen fortrydelsesret, står der på DRs hjemmeside.

Ekspert i SMS-kultur Tem Frank Andersen fra Ålborg Universitet forklarer, at vi er villige til at betale for at være deltagere i showet.

"DR tager sikkert kun en krone, fordi det er en public-service kanal. Jeg har set takster på op til otte kroner. Men folk er villige til at betale, fordi de får medbestemmelse i programmet," siger han.

Hemmelige stemmetal

Hos DR 1 forsikrer underholdningsdirektør Jan Lundme, at public service stationen ikke tjener penge på SMS-afstemningen.

"Den ene krone per SMS-stemme dækker omkostningerne ved afstemningen," siger han.

Han forklarer, at hvis DR ligesom andre tv-stationer tog flere penge per stemme, ville man også tjene på det, men det er altså ikke tilfældet, ifølge direktøren.

Jan Lundme vil ikke oplyse, hvor mange der stemte til det første store live-show i fredags.

"Det tal kan ikke bruges til noget som helst," siger direktøren, der trods flere ihærdige forsøg fra journalisten nægter at løfte sløret for tallet.

Han forklarer, at DR's tanke bag SMS-stemmerne er at inddrage seerne.

"Det er den eneste årsag," siger han.

Bruger en del penge

Undersøgelsen fra Userneeds udarbejdet for Computerworld viser, at 36 procent af de danskere, der har deltaget i enten SMS-konkurrencer eller SMS-afstemninger inden for det sidste år, har brugt over 25 kroner.

Flertallet af danskerne, 63 procent, har dog sammenlagt brugt under 25 kroner det sidste år.

Læs: Så meget stemmer danskerne via SMS




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere