Århus klar til markedsføring af mobil signatur

Århus Kommune har efterhånden så gode erfaringer med at udstede mobile digitale signaturer, at den nu forbereder en kampagne for at udbrede signaturer på usb-stick.

Artikel top billede

Hvordan får man de 60 til 70-årige til at bruge digital signatur? Det har Århus Kommune måske fundet svaret på.

Kommunen er begyndt at udstede digitale signaturer i borgerservice. Fokus for kommunen har især været at få fat i nogle af de grupper, som endnu ikke har taget signaturen til sig. Og det ser ud til at være lykkedes.

I første kvartal af 2008 var 10 procent af de omkring 300 digitale signaturer, udstedt til borgere i Århus Kommune, mobile. Og det er især borgere mellem 60 og 70 år, som benytter tilbuddet.

"Vi kan se, at alle har computer derhjemme. Det er folk, der har en eller anden form for forudsætning," siger Rasmus Ry Nielsen, udviklingschef i borgservice i Århus Kommune.

Først til mølle

Århus vil markedsføre signaturen i den kommende tid.

I uge 16 går kommunen i gang med en reklamekampagne og i maj og juni vil kommunen lave en medbetjeningskampagne i borgerservicecenteret.

Rasmus Ry Nielsen forklarer, at studentermedhjælpere skal tilbyde borgere i borgerservicecenterets kø en signatur, som efterfølgende kan bruges til selvbetjening.

I september håber Rasmus Ry Nielsen, at der kan udstedes mobile signaturer, når Århus' mange uddannelsesinstitutioner får nye studerende.

Desuden er planen at bruge bibliotekerne, så Århus kan udstede mobile signaturer i 20 steder inden for 18 måneder.

I første omgang er 2.000 usb-sticks betalt af kommunen.

"Den kommer til at koste tyve kroner, og mange har været der. Der er en beredvillighed til at dække kostprisen," siger Rasmus Ry Nielsen, der tilføjer at andre kommuner overvejer sponsorering af usb-stick, men det var ikke aktuelt i Århus.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S