Snart vil du kunne se Hollywood-film på nettet

Flere af verdens sstørste producenter satser på at udsende de nyeste film og fjernsynsudsendelser over nettet. Udviklingen går i retningen af mere og mere underholdning går online, mener DR-chef.

Artikel top billede

At se de sidste nye Hollywood-film på nettet er snart lige så normalt som at daffe hen i biografen.

Tre af verdens største producenter af biograffilm, Paramount Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer og Lionsgate, går nu sammen om at servere nye film som klassikere.

Det nye joint venture satser både på kabel-tv og på nettet.

”Vi vil være tilgængelige for forbrugerne på enhver måde, de måtte ønske det,” siger Philippe Dauman til den britiske erhvervsavis Financial Times. Han er administrerende direktør for Viacom, der ejer Paramount Pictures.

Godfather og James Bond

Med det projekt får i hvert fald de amerikanske forbrugere adgang til ældre film som Godfather, Mission Impossible og James Bond.

Og nye film som Jernmanden, Cloverfield og Valkyrien skal først vises på de tre selskabers nye kanal før alle andre.

”Vi kan tilbyde langt flere måder at give forbrugerne, hvad de vil have, uanset om det er over bredbånd, udvide video-on-demand udbuddet og HD,” sagde Phillippe Dauman til nyhedsbureauet Reuters.

Initiativet kommer i kølvandet på Hulu.com, som er et samarbejde mellem Rupert Murdochs News Corp. og NBC Universal.

Fra marts i år har denne internetservice budt sig til på det amerikanske marked med et bredt udvalg af populære fjernsynsserier som The Simpsons sammen med spillefilm.

Forventer online

Chefredaktør for on-demand i DR, Nicolai Porsbo, at trenden går i retningen af, at brugerne - der før var kendt som lyttere og seere - forventer at få indhold over nettet.

"Klart en bevægelse i retningen af, at nettet bliver en reel måde at se fjernsyn på," siger Nicolai Porsbo.

Han peger på, at DR har brugt meget energi på at lade brugerne se udsendelser on demand.

Til gengæld vil der gå meget lang tid, før nettet overgår det traditionelle husalter som platform for fjernsynsudsendelser.

"YouTube er fantastisk populært, men måler du seertid i forhold til de amerikanske tv-kanaler, så er der stadig et stykke vej. Jo , det vil gå langsomt den vej, men vi taler ikke om en to eller tre år," siger Nicolai Porsbo.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S