Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.
Når en virksomhed vælger at lægge it-driften ud af huset, sker det for at spare penge og for at koncentrere sig om sin kerneforretning.
Filosofien er, at der ikke skal spildes ressourcer på andet end virksomhedens kernekompetencer.
Begge eksperter fremhæver dog, at man bør bibeholde nok kompetencer til at give en driftsleverandør et kvalificeret modspil.
“Ved udlicitering er den drivende kraft at spare penge. Det er dog vigtigt, at man beholder kompetencer, der kan stille de rigtige spørgsmål til en leverandør. Ofte sker der det, at forretningen bliver så tynd i mælet om it-systemer og processer, at den ikke er i stand til at stille de rigtige krav. Risikoen er, at forholdet til leverandørens ydelser bliver, ligesom når man ser på varedeklarationen på en spegepølse: Man aner ikke, hvad e-numrene står for,” siger Michael Jarlbæk.
Hvis man ikke besidder de rette kompetencer, kan det være nødvendigt at hive eksterne konsulenter ind, som kan stille krav til leverandøren.
Det er dog ikke enkelt, da man så i realiteten har to leverandører at holde styr på.
Carsten Raasteen fremhæver, at man bevarer de nødvendige kompetencer, også når der ikke er problemer med it-systemerne.
“Man ser relativt ofte, navnlig fra min stol, at der bliver indgået en kontrakt, og så går der en lang periode med tavshed mellem kunde og leverandør. Når det så går galt med it-nedbrud, har man konflikten. Det er vigtigt, at kundens projektleder eller kontraktadministrator i den stille periode vogter havelågen og holder øje med leverandøren. Han eller hun skal være en kompetent person. Det er helt afgørende,” anbefaler Carsten Raasteen.
Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.