Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter

Gratis sikkerheds-software kan være helt på højde med købeprodukterne, men man skal holde tungen lige i munden, når man vælger. Ellers kan der opstå en falsk tryghed, siger eksperter.

Artikel top billede

Læs også: Sikkerhedsfirmaer er ligeglade med gratis-trusler.

Indbyggerne i denne prisbevidste nation har ikke meget til overs for de kommercielle sikkerhedsproducenters prislapper. Men de gratis alternativer er faktisk også lige så gode.

Computerworld har spurgt 975 danskere om sikkerhed, og det fremgår af besvarelserne, at sikkerhedsprodukterne er for dyre.

59 procent mener nemlig, at priserne på sikkerhedsprodukter er for høje, hvilket også afspejler sig i, at 69 procent helt eller delvist anvender gratis sikkerhedssoftware.

Men er den gratis sikkerheds-software god nok, eller skal der stå multinationale sikkerhedskoncerner bag hr. og fru Danmarks sikkerhedsprogrammer?

Svaret er både ja og nej, for den gratis software kan i nogle tilfælde være helt på linje og endda bedre end de etablerede firmaers produkter.

Problemet med den gratis sikkerheds-software er bare, at man ikke ved, hvad man får, og supporten ofte mangler.

"Vi foretager løbende test af en lang række sikkerhedsprodukter, og her klarer nogle af gratisprodukterne sig overraskende godt," fortæller Peter Kruse fra CSIS.

"Faktisk bedre end mange af de kendte mærker."

"Et eksempel er antivirus-programmet Avira, der konstant placerer sig i top tre i vores forskellige test," fortæller Peter Kruse.

"Men der er et helt hav af produkter, så det kan være svært at finde frem til den rette software."

Mangler tit det sidste

Man skal være opmærksom på, at mange gratisprodukter har en nedsat funktionalitet i forhold til betalingsprogrammerne.

"Når man vælger et gratis produkt, er det uhyre vigtigt, at man ser på, hvad det kan, og at der er adgang til opdateringer således, at man ikke sakker agterud i forhold til sikkerheden," siger Peter Kruse.

"Ironisk nok kan sikkerhedsprogrammer godt indeholde sikkerhedshuller, derfor er det væsentligt, at programmerne ikke er begrænset på afgørende områder," siger han.

Læs også: Sikkerhedsfirmaer er ligeglade med gratis-trusler.

Gratis bedre end ingenting

Læs også: Sikkerhedsfirmaer er ligeglade med gratis-trusler.

De betalende kunder til et produkt kan eksempelvis være højere prioriterede i forbindelse med nye opdateringer, og det er ikke godt for gratisterne, fordi det giver en falsk sikkerhed, lyder det fra CSIS-manden.

"Man kan bruge alle de produkter, der er på markedet, på samme tid, men hvis man ikke sørger for, at de er opdaterede, så har de ingen værdi. Derfor er opdatering et af nøgleordene til god sikkerhed," siger Shehzad Ahmad, der er leder af DK CERT, til Computerworld.

Man bør dog tage med i betragtningen, at de gratis sikkerhedsprodukter næsten altid er bedre end ingen sikkerhed - hvis man husker at opdatere produkterne. Hvis valget står mellem et gratis program og intet sikkerhedsprogram, fordi det er for dyrt, er udmeldingen klar.

"Hvis man ikke vil betale for et sikkerhedsprodukt, er det alt andet lige bedre, at man henter et gratis produkt end at man helt undværer," siger Peter Kruse til Computerworld.

En vurdering, som DK CERT's leder er helt enig i.

Ikke kun antivirus

Men det er ikke antivirusprogrammer, man kan drage fordel af, hvis man vil sikre sine data, der findes nemlig andre sikkerhedsmuligheder.

Eksempelvis er mange krypterings-værktøjer ligeledes gratis og meget nemme at benytte. Derfor kunne mange få glæde af den ekstra sikkerhed, som disse værktøjer kunne give, uden at pengepungen skal på disken hos en software-forhandler.

"Kryptering benyttes ikke i særlig høj grad af de private brugere, men det er en enkel og god måde at sikre sine data på," siger Shehzad Ahmad.

Læs også: Sikkerhedsfirmaer er ligeglade med gratis-trusler.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Shure Scandinavia A/S

    Senior DevOps Developer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Adoption Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job