Hvad laver et it-firma på Herrens mark?

Mens rekrutterings-krisen kradser i det danske it-landskab, vælger nogle at gå til fest på en mark - nærmere betegnet Roskilde Dyrskueplads, rammen om den årlige Roskilde Festival.

Artikel top billede

It-selskabet BEC deltager i Roskilde Festival for andet år i træk, fordi der kan scores kreative it-folk fra Roskilde og omegn samt points på medarbejder-tilfredsheden.

Selskabet stiller med 50 computere, 70 frivillige medarbejdere samt koner og kærester, der alle benytter nogle feriedage på at stå i de tre internet-caféer, som BEC fører sig frem med på årets festival.

"Vi har ikke problemer med at få fat i folk, men vi søger stadig. At vi så gør det på en lidt utraditionel måde, siger forhåbentligt bare noget om firmaet," fortæller BEC´s kommunikationsdirektør, Tom Espensen, til Computerworld ved selskabets ene internet-café i det østlige camping-område, inden han bliver afbrudt for at svare på et spørgsmål fra en festivalgæst om lønniveuaet i firmaet.

Tegneserie-firma

Cafeen er propfuld, og der er en 10 meter lang kø uden for.

Cafévæggene er prydet af selskabets tegneserie-striber med fiktive arketyper om autentiske hverdagssituationer i BEC.

Striberne er også blevet hustandsomdelt til 150.000 postkasser i Roskilde og omegn og ligeledes benyttet til at rekruttere nye hænder og hoveder til Roskilde-firmaet.

"Vi har medarbejdere, der bliver hængt lidt ud i tegneserien, men det er med et selvironisk glimt i øjet, der igen gerne skulle være med til at vise, hvilken type virksomhed vi er," forklarer Tom Espensen.

Og det har virket helt efter hensigten.

Tom Espensen fortæller, at BEC har modtaget 2.000 ansøgninger efter tegneserierne blev hustandsomdelt i november 2007 og ansat 250 personer i selskabet med knapt 1.000 ansatte inden for det seneste år.

"Vi mærker slet ikke noget til rekrutteringskrisen i vores firma, og har en meget lav afgang i prøvetiden, fordi folk allerede kender til firma-kulturen, inden de bliver ansat," fastslår Tom Espensen.

Uvis effekt på festivalen

BEC kan dog ikke helt sætte kroner og ører på, hvor meget festival-brandingen bidrager med på hverken bundlinje eller på medarbejder-antallet.

De fleste kender BEC

"Vi kender ikke helt effekten af vores festival-indsats, men den skal også ses som en del af den brede branding-satsning, hvor vi gerne vil gøre opmærksomme på vores navn" siger Tom Espensen.

En hurtig rundspørge blandt cafeens surfende festival-gængere afslører, at alle vidste, at det er BEC, der står for caféen.

Ingen kendte dog firmaet i forvejen eller, hvad det står for. En ung herre fra Odense med øjne så røde som to dåser flåede tomater troede, at BEC var internetudbydere, fordi firmaet har en internet-café.

På hjemmebanen i Roskilde er snakken en lidt anden.

Tom Espensen fortæller, at der ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet Catinét er 73 procent af Roskilde-borgerne, der kender BEC.

"Den slags er meget vigtigt for os, fordi det er folk fra Roskilde og omegn, der måske en dag skal arbejde hos os på et tidspunkt," siger Tom Espensen.

Noget at være sammen om

Udover at festivalen fungerer som ekstern branding og medarbejder-rekruttering, er det vigtigt for BEC, at medarbejderne hygger sig.

"Roskilde Festival giver os jo virkelig noget at være sammen om, og den store frivillige arbejdskraft vidner noget om interessen i festivalen," siger Tom Espensen og forklarer, at der har været rift om billetterne.

Selskabet betaler mad og drikke til sine frivillige, der har tre vagter i løbet af ugen.

Tilmeldingen til festivalen er derimod gratis.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Viborg Kommune

    Informationssikkerhedskonsulent

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S