Microsofts skovler penge ind - men online halter

Microsoft skovler penge ind på næsten alle områder. Kun et område gør av på bundlinien - nemlig selskabets højtprofilerede online-forretning, der har fordoblet sine i forvejen massive tab.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsofts omsætning steng med 18 procent for både selskabets fjerde regnskabskvartal og det samlede regnskabsår, mens Microsofts Online Services Business (OSB), fortsætter med at halte.

I det fjerde regnskabskvartal - der sluttede med udgangen af juni - landede Microsoft en omsætning på 76,5 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 18 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Omsætningen ligger en kende over det niveau, som analytikerne havde forventet.

Indtjeningen i kvartalet landede på 27,5 milliarder kroner, hvilket er lige under analytikernes forventninger.

Stor fremgang

I det samlede regnskabsår, der ligeledes sluttede 30. juni, omsatte Microsoft for 292 milliarder kroner, hvilket ligeledes svarer til en stigning på 18 procent i forhold til forrige år.

Også når det gælder det samlede år ligger resultatet over analytikernes forventninger.

Mens Microsoft generelt således har præsteret ganske godt, ser det anderledes ud med Microsofts online-forretning, som selskabet ellers lægger stor betydning i, i det det er denne online-forretning, der primært er våbnet i selskabets kamp mod Google.

Microsofts online-forretning landede en omsætning på godt fire milliarder kroner i fjerde regnskabs-kvartal mod 3,2 milliarder kroner i det tilsvarende kvartal i fjor.

Forretnings-enheden indkasserede dog samtidig et massivt tab på 2,4 milliarder kroner i netto-indtjening, hvilket er mere end dobbelt så meget som i det tilsvarende kvartal et år tidligere.

For hele året tabte OSB-enheden knap seks milliarder kroner i drifts-indtjening mod omkring 30 millioner kroner i fjor.

Microsoft meddeler, at antallet af søgninger og sidevisninger steg, men at det har knebet med at udnytte stigningerne til at tjene penge. Det skyldes strammere annonce-budgetter og hård konkurrence på området.

Ifølge Microsoft steg antallet af annoncører på selskabets annoncerings-platform med 28 procent i forhold til forrige år.

Skuffet over aktiemarkedet

Det er OSB-divisonen, der på Microsofts vegne i de seneste måneder har forsøgt at købe Yahoo og senest har været i drøftelser med AOL om et muligt samarbejde.

På trods af den samlede fremgang, dykkede Microsofts aktiekurs i går med næsten seks procent.

Selskabets finansdirektør, Chris Liddell, siger, at Microsoft er skuffet over, at aktiekursen ikke reflekterer selskabets positive finansielle resultater.

Han anerkender dog effekten af "usikkerheden om udfaldet af Yahoo-diskussionerne. Han siger, at Microsoft er meget fokuseret på de "faktorer, der fortsat er under vores kontrol."

Den Microsoft-division, der har klaret sig bedst, er selskabet Business Division, der blandt andet har Office blandt produkterne.

Dernæst fulgte Client, der blandt sin produktportefølje har blandt andet Vista.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil