Artikel top billede

Fem gode råd: Sådan håndterer du it-konflikter

It-Akademiet: Der opstår altid konflikter på en arbejdsplads, det gælder også it-arbejdspladser. Læs her hvordan du som it-chef bedst håndterer dem.

Som it-chef bliver man i høj grad målt på at få tingene til at virke - hvor tilfredse er interne og eksterne kunder med løsningerne og servicen?

I den forbindelse er en væsentlig opgave at kunne håndtere konflikter og forsøge at forebygge dem, forklarer director i Implement Jimmy Kevin Pedersen.

Han underviser desuden kommende it-chefer i konflikthåndtering på en Master i it-ledelse på IT-Universitet

"Set fra direktionens synspunkt er konflikter besværlige og ødelæggende for forretningen. Derfor er prioriteterne, at konflikter ikke opstår, at de bliver løst på det niveau i organisationen, hvor konflikten hører hjemme og endelig, at der findes en holdbar og aftalt løsning, så samme konflikt ikke opstår en gang til," siger han.

Tekniske konflikter

Jimmy Kevin Pedersen peger på, at it-konflikter ofte opstår, fordi der er tale om et teknisk svært område at forstå og forklare.

"It opfattes ofte af andre faggrupper som noget teknisk og uforståeligt - derfor kan kommunikationen omkring it-konfliker være præget af misforståelser - hvis ikke it-chefen er god til at tale organisationens sprog eller forretningens sprog," siger han.

Jimmy Kevin Pedersen har tidligere været blandt andet afdelingsleder hos Cowi.

Blandt de fem råd han giver til at håndtere it-konflikter er, at it-chefen skal skabe en fælles identitet i it-afdelingen. Det må dog ikke må kamme over i 'os og dem'-identitet.

"It-afdelingen er en servicefunktion, hvis vigtigste
opgave er at levere service til organisationen og bidrage til forretningsudviklingen. Derfor skal alle led i kæden være indstillet på at yde service og bidrage positivt til udvikling af forretningen. Med den tilgang reduceres konfliktniveauet," siger han.

Samtidig skal konflikterne frem i lyset og håndteres. Det nytter ikke noget at gemme dem af vejen, forklarer han.

Helst skal problemet løses af de involverede selv, ellers en overordnet. I yderste konsekvens en udefra.

"Det bedste er dog at it-chefen og personerne som der er konflikt med, selv forsøger at løse problemerne først. Også her gælder - set fra virksomhedens side - at "hvis du ikke er den del af løsningen - er du en del af problemet," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Fem gode råd

Her følger de fem gode råd fra Jimmy Kevin Pedersen:

1. Skab netværksplatformen

At du er god til at samarbejde og netværke, og at du forstår at anvende strategiske, operative og personlige netværk. Du skal til enhver tid sikre dig opbakning og et bredt mandat fra direktionen - dette er din platform for gennemslagskraften.

2. Bliv brobygger.

At du forstår og taler forretningens sprog og samtidig er brobygger i forhold til dit speciale (it-området mv.)

3. Leverer resultaterne.

At du skaber resultater og er god til at synliggøre resultaterne, ikke alene bundlinje men også overholdelse af servicemål - og bidrager til udvikling af nye services og bedre forretningsgange.

4. Forstå omgivelserne.

At du forstår 'kundernes' (organisationens) behov og har et godt samarbejde - der både giver stor kundetilfredshed og et godt samarbejdsklima.

5. Troværdig kommunikator

På det helt personlige plan skal du først og fremmest være en god og troværdig kommunikator.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere