Burmeister & Wain Scandinavian Contractor (BWSC) fik sidste år fire tilbud på en ERP-ordre (Enterprise Resource Planning) i 20 millioner kroners klassen.
"Vi lagde især vægt på tre parametre," fortæller Sigurd Andersen, administrerende direktør for BWSC, der har produceret meget store dieselmotorer siden 1904.
700 specifikke krav
For det første skulle tilbuddene leve op til cirka 700 specifikke krav, hvilket Sigurd Andersen betegner som en "meget væsentlig parameter."
Dernæst blev der ikke overraskende kigget grundigt på prisen, og endelig blev der skelet til, hvilken organisation leverandørerne stillede til rådighed for implementeringen af løsningen.
"Efter en nøje granskning af de forskellige tilbud faldt valget ud til fordel for IFS," siger Sigurd Andersen.
To tilbud fra SAP
IFS Scandinavias administrerende direktør Glenn Arnesen fortæller, at de andre tilbudsgivere var SAP og Oracle, hvor SAP oven i købet leverede to tilbud.
Ordren blev sendt i udbud sidste sommer, og tilbuddene var i hus i september samme år.
"Så brugte vi efteråret på at evaluere og var også gennem en prototype fase, hvor vi så nærmere på vanskelige steder i løsningerne. Sidst på året sidste år traf vi så beslutningen om at arbejde videre med IFS," fortæller Sigurd Andersen.
Proof of concept
I begyndelsen af 2008 blev det tid til den såkaldte 'proof of concept'-fase, hvor løsningen skal stå sin endelige prøve i forhold til de mange kravsspecifikationer. Først i juni i år var alt gået tilstrækkeligt grundigt igennem til, at B&W følte sig parat til at underskrive en endelig aftale med IFS i størrelsesordenen 20 millioner kroner.
"Ifølge tidsplanen går økonomistyringen i drift den 1. april 2009, mens projektstyringsdelen følger efter et år senere," siger Sigurd Andersen.
IFS Applications skal ikke kun implementeres i BWSC's moderselskab i Danmark, men også i koncernens 10 datterselskaber rundt omkring på kloden.