Firefox- og Norton-kunder kæmper med ny version

Der kan opstå kompatibilitetsproblemer med Firefox 3, hvis man bruger software fra Norton. De kan dog løses ved at opdatere sikkerhedssoftwaren.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Brugere, der kører Firefox ved siden af de populære sikkerhedsprogrammer fra Norton, har meldt om problemer efter at have opdateret browseren til version 3.0.1, ifølge indlæg på Symantecs og Mozillas supportfora.

"Nogle af disse problemer synes at være relaterede til Identity Safe, som er en funktion i Norton 360 og andre produkter fra Norton og Symantec," udtaler Mike Beltzner, Mozillas chef for Firefox.

"Men det står ikke klart, om alle problemerne er relaterede til denne ene funktion."

Mike Beltzner svarede på spørgsmål om problemer, der er opstået efter at have opdateret til den nyeste version af Firefox under Mozillas ugentlige Firefox-statusmøde i onsdags, da problemet med Norton 360 blev bragt på bordet.

Blogindlæg fra Symantec-kunder og Firefox-brugere peger på en bred vifte af problemer med både Norton-produkter og Firefox. Mange Firefox-brugere fortæller, at deres bogmærker er forsvundet sammen med browserknapperne 'tilbage' og 'frem', efter at de opdaterede til version 3.0.1.

Afhængighed

Mozilla begyndte i sidste uge at udsende den ny version som en automatisk opdatering til brugere af den ældre version 2.0.0.16.

Firefox-brugere har rapporteret om dette problem i månedsvis - Firefox 3.0 blev lanceret i midten af juni - men den automatiske opdatering har tilsyneladende gjort problemet mere udbredt.

Symantec-kunder har på den anden side klaget over, at værktøjet til kodeordsadministration Identity Safe er forsvundet efter Firefox-opdateringen. Identity Safe følger med mange af Symantecs sikkerhedsprodukter, heriblandt Norton 360 2.0 og Norton Internet Security 2008.

"Jeg har lige installeret Firefox 3 på Windows XP og har tilsyneladende mistet Identity Safe, som jeg er afhængig af," skriver en bruger, der identificerer sig som 'BobinVA' på et Symantec-forum sidste søndag - og han fortsætter: "Hvordan får jeg det tilbage?"

Mike Beltzner udtaler, at Mozilla og Symantec er på sagen.

"Vi arbejder med folk fra Norton for at prøve at forstå problemerne bedre. Indtil videre har hverken vi eller Norton dog haft succes med at genskabe problemet i vores kvalitetssikringsafdelinger."

Genstart kan hjælpe

Ifølge Mike Beltzner synes ældre installationer af Norton-software, der ikke er blevet holdt ordentligt opdaterede, at afholde Firefox fra at afslutte ordentligt, når browseren lukkes.

"Næste gang brugeren starter Firefox, kan den fil, der gemmer bogmærkerne og historikken, ikke læses, og resultatet er, at 'tilbage'- og 'frem'-knapperne ikke virker, og der ikke vises nogen bogmærker," udtaler han.

"Dette falder sammen med, at Identity Safe-funktionen i Norton-produktet heller ikke virker."

Nogle brugere har rapporteret, at en genstart af computeren rettede op på deres problemer, ifølge Beltzner. Andre med held benyttet sig af et supportdokument fra Mozilla med titlen 'Configuring Norton 360' til at få has på problemet.

"Vi vil fortsætte med at undersøge problemet, og selvom det ikke sker for alle brugere af Norton og Firefox, så forstår vi, at det er en betydelig gene for de brugere, som påvirkes," udtaler Beltzner.

Gratis værktøj

Symantec opfordrer for sin del brugere af Norton Internet Security 2008 til først at opdatere til version 15.5, som derefter vil lade dem downloade og installere en opdatering, der vil rette kompatibilitetsproblemet med Firefox 3.0. Begge disse opdateringer kan hentes ved at åbne Symantecs Live Update-funktion fra sikkerhedssoftwaren.

Dette er ikke den første gang, at Symantecs Norton-software har skabt problemer for andre softwareleverandører. I maj, kort efter at Microsoft lancerede Windows XP Service Pack 3, lagde brugere skylden på Symantec-applikationer for at forkrøble deres computere efter opdateringen til XP.

Symantec mente til at starte med, at fejlen var fra Microsofts side, men accepterede en del af ansvaret med udtalelsen, at det var kombinationen af en fejlbehæftet Microsoft-proces og Norton-softwarens SymProtect-funktion, som oprettede forkerte optegnelse i XP's registreringsdatabase. Senere udgav Symantec dog et gratis værktøj, der ryddede op igen i registreringsdatabasen.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird