De mobile sociale netværk kommer

Mobil social networking er en lille del af den måde, folk bruger deres mobiltelefoner på, men brugen vil stige - og ikke kun blandt teenagere, der sender sms'er og videoklip til deres venner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge en række analytikere og operatører vil ansatte i virksomheder snart begynde at bruge mobil social networking.

Det vil være en naturlig udvikling af den måde, hvorpå brugen af social networking-sider som Facebook er begyndt at vokse inden for arbejdsgrupper, der er afhængige af desktop-computere.

Eksperterne forventer også, at folk som læger, ingeniører, advokater og endda sportsfans vil tage det i brug.

Kan tages med overalt

Mobil sociale networking kan betale sig, fordi mobile enheder er personlige og kan tages med overalt, hvilket giver mulighed for at overføre hurtige idéer og billeder.

Med mobile sociale netværk kommer brugerne til at have video, GPS, sms, stemme og kollaboration inden for meget kort rækkevidde.

For eksempel kan en forretningsrejsende i en ukendt by gå forbi en restaurant, der ser god ud.

Ved hjælp af mapping- og location-teknologi vil han lynhurtigt kunne sende en besked til 10 venner om, at de skal møde ham ved restauranten om et kvarter.

Eller en sulten rejsende kan optage en video af sig selv foran en restaurant og sende klippet sammen med en besked, så de andre i arbejdsgruppen ved, hvad de kan forvente.

Fremtiden for mobile sociale netværk var et stort diskussionsemne på seminarer og fora ved CTIA-messen i denne uge.

Her diskuterede mobilproducenter, netværksoperatører og udbydere af sociale netværk, hvordan der skal betales for tjenesterne, og hvem der skal betale, og hvad man kan gøre for at beskytte brugernes privacy og sikkerhed.

Der har ikke været den store interesse for mobil social networking i USA, hvor mellem 5 og 10 procent af de mobile brugere deltager, fortæller Karsten Weide, IDC-analytiker der talte om trenden på messen.

Kan fordobles på et år

Men Karsten Weide fortalte også, at antallet af brugere nemt kan fordobles på et år, fordi der er så mange store spillere i branchen, der viser interesse for konceptet.

Optimismen blev ikke mindre af, at fremtrædende leverandører som Verizon Wireless og Nokia præsenterede en række værktøjer, der kan hjælpe brugerne med at samle deres sociale netværk i en enkelt interface.

Men Karsten Weide påpegede, at der er begræsninger for mulighederne. De tæller blandt andet besværet med at bruge en interface på en mobiltelefon eller smartphone til at finde venner i et socialt netværk, vedhæfte informationer og sende beskeder.

Et af de største problemer er, hvordan social networking-sider som Facebook, Twitter og MySpace kan øge deres indtjening ved at gøre deres applikationer brugbare på en masse forskellige slags mobiltelefoner på tværs af forskellige netværk.

Hvordan kan indtjeningen øges?[/

Karsten Weide fortalte, at han har talt med direktører for to store social networking-firmaer, som han ikke ville navngive, som udtrykte bekymring for, hvordan de kan øge deres indtjening, og hvor meget indtjening de trådløse operatører vil være villige til at dele.

Men udover at dele indtjening skal udbyderne af sociale netværk finde ud af, hvor mange af kundernes personlige oplysninger, de skal dele med operatørerne og vice versa.

I en paneldiskussion blandt fem repræsentanter for branchen blev der sået tvivl om, hvorvidt mobile sociale netværk kan støttes med indtjening fra annoncering hos slutbrugerne.

Hvis annoncering ikke støtter konceptet, vil operatører og udbydere formentlig være afhængige af annonementsafgifter, sagde paneldeltagerne.

Men der er stadig ubesvarede spørgsmål om, hvor meget brugerne er villige til at betale for et abonnement, eftersom afgiften sandsynligvis vil blive lagt oven i den pris, brugerne skal betale for deres ubegrænsede månedlige dataplan.

"Annoncering bliver udfordret som en måde at understøtte mobil social networking på,", sagde Paul Rehrig, direktør for business development hos Warner Music Group.

Men han sagde samtidig, at mange virksomheder, inklusive dem der sælger musik, sandsynligvis vil få mere held med at sælge bestemte typer indhold til mobilbrugerne end de har oplevet med salg til brugere af desktop-computere.

Med musik er der gode muligheder for at dele sange og anmeldelser via mobile sociale netværk, sagde Mori Joller, chef for new services hos Virgin Mobile.

Hun sagde, at der er stort potentiale for mobil social networking på grund af den måde, unge brugere af trådløse netværk allerede flokkes om at sende sms'er og bruger sociale netværk på deres desktops.

"Vi har fundet ud af, at den gruppe mennesker er skrækslagne for at ikke at have forbindelse, hvilket betyder, at en mobil social forbindelse vil være ideelt," sagde Mori Joller.

Alligevel sagde hun og andre, at operatører og social networking-sider skal være meget opmærksomme på at beskytte brugernes privacy og sikkerhed, især for mindreårige, der kan blive udsat for stalkere, eller som ikke ønsker, at tidligere venner skal kunne se, hvor de befinder sig.

Der kan og bør indbygges kontrol, sagde Mori Joller.

"Vi er nødt til at have kontroller, der spørger brugeren, om han eller hun har lyst til at dele sin placering med sine venner," sagde hun. "Vi har eksempler på folk, der stalker andre gennem sociale netværk."

Karsten Weide sagde, at mobile sociale netværk aldrig vil få en chance, hvis alle parter ikke sørger for at indbygge rigeligt med privacy- og sikkerhedskontrol med det samme - især for de yngre brugere.

Oversat af Mille Bindslev

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly