De mobile sociale netværk kommer

Mobil social networking er en lille del af den måde, folk bruger deres mobiltelefoner på, men brugen vil stige - og ikke kun blandt teenagere, der sender sms'er og videoklip til deres venner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge en række analytikere og operatører vil ansatte i virksomheder snart begynde at bruge mobil social networking.

Det vil være en naturlig udvikling af den måde, hvorpå brugen af social networking-sider som Facebook er begyndt at vokse inden for arbejdsgrupper, der er afhængige af desktop-computere.

Eksperterne forventer også, at folk som læger, ingeniører, advokater og endda sportsfans vil tage det i brug.

Kan tages med overalt

Mobil sociale networking kan betale sig, fordi mobile enheder er personlige og kan tages med overalt, hvilket giver mulighed for at overføre hurtige idéer og billeder.

Med mobile sociale netværk kommer brugerne til at have video, GPS, sms, stemme og kollaboration inden for meget kort rækkevidde.

For eksempel kan en forretningsrejsende i en ukendt by gå forbi en restaurant, der ser god ud.

Ved hjælp af mapping- og location-teknologi vil han lynhurtigt kunne sende en besked til 10 venner om, at de skal møde ham ved restauranten om et kvarter.

Eller en sulten rejsende kan optage en video af sig selv foran en restaurant og sende klippet sammen med en besked, så de andre i arbejdsgruppen ved, hvad de kan forvente.

Fremtiden for mobile sociale netværk var et stort diskussionsemne på seminarer og fora ved CTIA-messen i denne uge.

Her diskuterede mobilproducenter, netværksoperatører og udbydere af sociale netværk, hvordan der skal betales for tjenesterne, og hvem der skal betale, og hvad man kan gøre for at beskytte brugernes privacy og sikkerhed.

Der har ikke været den store interesse for mobil social networking i USA, hvor mellem 5 og 10 procent af de mobile brugere deltager, fortæller Karsten Weide, IDC-analytiker der talte om trenden på messen.

Kan fordobles på et år

Men Karsten Weide fortalte også, at antallet af brugere nemt kan fordobles på et år, fordi der er så mange store spillere i branchen, der viser interesse for konceptet.

Optimismen blev ikke mindre af, at fremtrædende leverandører som Verizon Wireless og Nokia præsenterede en række værktøjer, der kan hjælpe brugerne med at samle deres sociale netværk i en enkelt interface.

Men Karsten Weide påpegede, at der er begræsninger for mulighederne. De tæller blandt andet besværet med at bruge en interface på en mobiltelefon eller smartphone til at finde venner i et socialt netværk, vedhæfte informationer og sende beskeder.

Et af de største problemer er, hvordan social networking-sider som Facebook, Twitter og MySpace kan øge deres indtjening ved at gøre deres applikationer brugbare på en masse forskellige slags mobiltelefoner på tværs af forskellige netværk.

Hvordan kan indtjeningen øges?[/

Karsten Weide fortalte, at han har talt med direktører for to store social networking-firmaer, som han ikke ville navngive, som udtrykte bekymring for, hvordan de kan øge deres indtjening, og hvor meget indtjening de trådløse operatører vil være villige til at dele.

Men udover at dele indtjening skal udbyderne af sociale netværk finde ud af, hvor mange af kundernes personlige oplysninger, de skal dele med operatørerne og vice versa.

I en paneldiskussion blandt fem repræsentanter for branchen blev der sået tvivl om, hvorvidt mobile sociale netværk kan støttes med indtjening fra annoncering hos slutbrugerne.

Hvis annoncering ikke støtter konceptet, vil operatører og udbydere formentlig være afhængige af annonementsafgifter, sagde paneldeltagerne.

Men der er stadig ubesvarede spørgsmål om, hvor meget brugerne er villige til at betale for et abonnement, eftersom afgiften sandsynligvis vil blive lagt oven i den pris, brugerne skal betale for deres ubegrænsede månedlige dataplan.

"Annoncering bliver udfordret som en måde at understøtte mobil social networking på,", sagde Paul Rehrig, direktør for business development hos Warner Music Group.

Men han sagde samtidig, at mange virksomheder, inklusive dem der sælger musik, sandsynligvis vil få mere held med at sælge bestemte typer indhold til mobilbrugerne end de har oplevet med salg til brugere af desktop-computere.

Med musik er der gode muligheder for at dele sange og anmeldelser via mobile sociale netværk, sagde Mori Joller, chef for new services hos Virgin Mobile.

Hun sagde, at der er stort potentiale for mobil social networking på grund af den måde, unge brugere af trådløse netværk allerede flokkes om at sende sms'er og bruger sociale netværk på deres desktops.

"Vi har fundet ud af, at den gruppe mennesker er skrækslagne for at ikke at have forbindelse, hvilket betyder, at en mobil social forbindelse vil være ideelt," sagde Mori Joller.

Alligevel sagde hun og andre, at operatører og social networking-sider skal være meget opmærksomme på at beskytte brugernes privacy og sikkerhed, især for mindreårige, der kan blive udsat for stalkere, eller som ikke ønsker, at tidligere venner skal kunne se, hvor de befinder sig.

Der kan og bør indbygges kontrol, sagde Mori Joller.

"Vi er nødt til at have kontroller, der spørger brugeren, om han eller hun har lyst til at dele sin placering med sine venner," sagde hun. "Vi har eksempler på folk, der stalker andre gennem sociale netværk."

Karsten Weide sagde, at mobile sociale netværk aldrig vil få en chance, hvis alle parter ikke sørger for at indbygge rigeligt med privacy- og sikkerhedskontrol med det samme - især for de yngre brugere.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job