SAP kaprer kunder som aldrig før

Tyske SAP synger den samme sang som sidste år, men der er kommet mere vægt bag ordene. Målet er stadig at gafle kunder i de små og mellemstore virksomheder.

Artikel top billede

Sidste år i marts besøgte SAP's Senior Vice President, Eric Duffaut, København og fortalte i den anledning Computerworld, hvor godt det går for SAP med at kapre kunder blandt de myriader af små og mellemstore virksomheder (SMV), der findes. Både lokalt og på verdensplan.

Nu har monsieur Duffaut atter været på visit, og han benyttede igen anledningen til at fortælle Computerworld, hvor godt det går SAP. Både lokalt og på verdensplan.
Sangen er mere eller mindre den samme, men der er kommet mere vægt bag ordene, det må man lade SAP.

Flere SMV-kunder til SAP

I øjeblikket hidrører 30 procent af SAP's omsætning fra salg af licenser til de 38.000 SMV'er, SAP har i kundeporteføljen. I 2010 er det ambitionen, at SAP skal have i alt 100.000 som kunder, og at 45 procent af omsætningen skal komme fra salg til SMV-delen af disse kunder.

Sidste år havde SAP ifølge Eric Duffaut 25.000 små og mellemstore kunder, svarende til 65 procent af SAP's totale antal kunder.

"Ved udgangen af andet kvartal i år havde vi 38.000 SMV'er svarende til 75 procent af vores samlede kundebase på omkring 50.000. Det vil sige, at vi har fået 12.000 flere SMV'er som kunder på 15 måneder," siger Eric Duffaut, der bærer titlen Executive Vice President, Global SME Sales & Channels.

Duffaut forklarer, at SAP til gengæld ikke har fået flere store kunder, og at årsagen til det er "SAP's høje markedsandel blandt de store virksomheder."

Ulven kommer

Alle taler om globalisering i denne tid, og mange - ikke mindst de mindre virksomheder - opfatter lidt globaliseringssnakken som en advarsel om, at ulven kommer.

De mange SMV'er ser ulven komme som en bølge af store og finansielt stærke internationale it-virksomheder.

Globalisering er et moderne buzzword, der i dag finder vej til årsberetningen hos masser af små og mellemstore virksomheder (SMV). Og selv om der ikke står globalisering hen over det hele, så er globaliseringen en tendens, der ikke længere kan overses. Vi hænger mere og mere sammen i den store verden, på godt og ondt.

"Der er tale om en accelererende udvikling, som nogle vælger at opfatte som en trussel, mens andre i højere grad ser mulighederne," siger Eric Duffaut.

Truslen er reel nok

Truslen er reel nok og kommer for eksempel i form af internationale aktører, der maser sig ind på de lokales marked. Lokale spillere er der masser af, men nu kommer de store fyre som eksempelvis Microsoft, SAP, Sage og Oracle.

"Hvis du er SMV, så møder du oftere internationale spillere, der er store og finansielt stærke. Men der er også mange muligheder i globaliseringen, for eksempel er der muligheden for at kapre markedsandele uden for dit lokale område og på længere sigt muligheden for selv at blive en global spiller med hele verden som markedsplads," mener Eric Duffaut.

Ifølge Duffaut har SAP i dag mere end 38.000 kunder, der er klassificeret som SMV.

"De 38.000 repræsenterer 75 procent af vores kundebase," siger Duffaut, som mener, at det faktum punkterer myten om, at SAP kun er til store virksomheder.

Cirka 30 procent af SAP's samlede omsætning kommer fra salg til SMV'er. De tre hovedprodukter er Business One, der er en såkaldt stand alone-løsning, Business by Design og All in One, som retter sig mod brancheløsninger og læner sig op ad SAP's 30 års erfaring fra industrien.

Stærk nordisk vækst

I norden går det klart bedre, end det gør på resten af de internationale markeder, hvor væksten i salg af licenser ligger omkring de 20 procent om året.

"I Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island vokser vores licensomsætning med mere end 60 procent om året," siger Niels Theilmann Møller, regionsdirektør med ansvar for små og mellemstore virksomheder i de nordiske lande og Baltikum.

Solide tal fra analysehusene

Når det gælder vækst skiller Danmark sig ifølge Niels T. Møller ud med mere end 100 procent i årlig vækst i omsætningen.

"Tallene gælder for 2007, men tendensen fortsætter i 2008, hvor omsætningen i de nordiske lande også i år vokser med 60 procent," siger Niels T. Møller.

På verdensplan er SMV-markedet stadig meget fragmenteret, men de fire største spillere inden for forretningsapplikationer til det marked er ifølge analysehusene Oracle, Sage, Microsoft og SAP.

"Og i det felt er vi 'leader of the pack' med en markedsandel på 43 procent," siger Eric Duffaut.

Oversigten, der ifølge SAP baserer sig på data fra analysehusene Forrester, IDC og Gartner, omfatter tal fra hele 2007 og første og andet kvartal af 2008.

Ifølge oversigten er SAP gået fra 35 til 43 procent af markedet for løsninger til SMV'er, men Oracle er gået tilbage fra 29 til 25 procent, Sage er gået tilbage fra 24 til 20 procent, mens Microsoft havde 12 procent markedsandel både i 2007 og til og med andet kvartal 2008.

Mange flere partnere

Antallet af partnere har SAP også travlt med at øge, og faktisk har SAP i dag 25 procent flere partnere end tilfældet var efter første halvdel af 2007 i alt cirka 2.500 på verdensplan.

"Antallet af partnere i Norden er også vokset signifikant, men vi er startet fra en meget lavere base. Vi har i dag cirka 55 partnere i Norden med et 60/50 split mellem All in One- og Business One-partnere," siger Niels T. Møller, der tilføjer, at han med partnere mener VAR's eller Value Added Resellers, der er forhandlere med talent for at øge værdien af SAP's løsninger på forskellig vis.

I øvrigt er situationen i Danmark speciel situation i Danmark, fordi Microsoft sidder ekstraordinært godt på markedet, men ifølge Niels T. Møller taber Microsoft også markedsandele i Danmark.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S