Danskerne er fortsat vilde med Oplysningen 118

Oplysningstjenesten 118 er i offentligt udbud frem til i morgen, og såvel TDC som Eniro kalder den for attraktiv. Alene sidste år fik 118 over 23 millioner opkald.

Artikel top billede

Krak.dk, degulesider.dk og eniro.dk. Alle er eksempler på onlinetjenester, hvor brugerne kan hente telefonnumre og adresser helt gratis. Derfor virker oplysningstjenesten 118 overflødig, men det er den bestemt ikke. I hvert fald fik den over 23 millioner opkald sidste år.

Nu er tjenesten i udbud, og interesserede skal indsende deres bud til IT- og Telestyrelsen inden klokken 12 i morgen. TDC har meldt ud, at selskabet gerne vil fortsætte med at levere tjenesten, som beskæftiger 500 medarbejdere i teleselskabet.

"Kunderne er tilfredse med tjenesten, så den bidrager positivt til TDC's image, og den er stadig en god forretning, og det håber vi også, at den bliver fremover," siger underdirektør Christian Holme-Pedersen fra Oplysningen, TDC.

Udover TDC gav Eniro i juli udtryk for, at virksomheden var interesseret i at overtage nummeroplysningen.

"Det er en interessant og attraktiv forretning. Vi driver 118-tjenester i Norge, Sverige og Finland, og hvis ikke det var interessant, havde vi ikke tilkendegivet vores interesse," siger administrerende direktør Henrik Dyring fra Eniro.

Over 100 millioner kroner i spil

Omsætningstallene i forretningen er fortrolige, men med et gennemsnitligt opkald på 20 sekunder indbringer de 23 millioner opkald nummertjenesten over 100 millioner kroner om året, og tallet er formentlig noget højere.

Selvom 118 modtager mange opkald, så vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult, at ordningen kun er moderat attraktiv.

"Hvis det nu var så attraktivt, så var der nok en masse spillere på banen, men det er der ikke," siger John Strand.

Han fremhæver, at tjenesten kan være attraktiv i mange lande, men i Danmark er der næsten for få indbyggere til, at det bliver en guldforretning.

Læs mere om nummeroplysningens fremtid i morgen.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S