Krak.dk, degulesider.dk og eniro.dk. Alle er eksempler på onlinetjenester, hvor brugerne kan hente telefonnumre og adresser helt gratis. Derfor virker oplysningstjenesten 118 overflødig, men det er den bestemt ikke. I hvert fald fik den over 23 millioner opkald sidste år.
Nu er tjenesten i udbud, og interesserede skal indsende deres bud til IT- og Telestyrelsen inden klokken 12 i morgen. TDC har meldt ud, at selskabet gerne vil fortsætte med at levere tjenesten, som beskæftiger 500 medarbejdere i teleselskabet.
"Kunderne er tilfredse med tjenesten, så den bidrager positivt til TDC's image, og den er stadig en god forretning, og det håber vi også, at den bliver fremover," siger underdirektør Christian Holme-Pedersen fra Oplysningen, TDC.
Udover TDC gav Eniro i juli udtryk for, at virksomheden var interesseret i at overtage nummeroplysningen.
"Det er en interessant og attraktiv forretning. Vi driver 118-tjenester i Norge, Sverige og Finland, og hvis ikke det var interessant, havde vi ikke tilkendegivet vores interesse," siger administrerende direktør Henrik Dyring fra Eniro.
Over 100 millioner kroner i spil
Omsætningstallene i forretningen er fortrolige, men med et gennemsnitligt opkald på 20 sekunder indbringer de 23 millioner opkald nummertjenesten over 100 millioner kroner om året, og tallet er formentlig noget højere.
Selvom 118 modtager mange opkald, så vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult, at ordningen kun er moderat attraktiv.
"Hvis det nu var så attraktivt, så var der nok en masse spillere på banen, men det er der ikke," siger John Strand.
Han fremhæver, at tjenesten kan være attraktiv i mange lande, men i Danmark er der næsten for få indbyggere til, at det bliver en guldforretning.
Læs mere om nummeroplysningens fremtid i morgen.