Apple åbnede døren - på klem

Reportage: Det var en af de sjældne gange, da Apple Danmark slog dørene op for pressen i det nye hovedkvarter i det indre København.

Artikel top billede

Præsentationen af de nye Macs var i mandag nået til København. Kortene blev dog holdt tæt til kroppen.

Lidt over en håndfuld fremmødte journalister blev budt på morgenmad, da Apple inviterede indenfor til den danske præsentation af firmaets nye produkter.

Det var imidlertid ikke kun produkterne, der var nye. Der var nemlig ikke engang kommet navn i det forkromede skilt, der hang i dørkarmen foran Apples nye hovedkvarter i det indre København.

Væk fra patriciervillaen i Holte og ind til nye, hvidmalede lokaler med stuk i midtbyen.

Plakater og squashbaner

Receptionen var endnu ufrivilligt minimalistisk indrettet, forklarede Apple-personalet.

Store, gamle iPod-plakater i sorte trærammer med de kendte dansende silhuetter stod stablet ovre i et hjørne.
Morgenmadsbuffet på et rullebord i et andet.

Kontorerne nede ad gangen endnu helt nøgne indhegnet i glasbure. Som miniature-squasbaner på række.

Ligeså sparsomt lokalerne var indrettet, ligeså sparsom var Apple med informationen skulle det vise sig.

Danskeren Erik Stannow, der til dagligt styrer Apples europæiske marketingsaktiviteter fra Paris, var fløjet ind for at fortælle om de nye bærbare i aluminium.

Han gennemgik en stak slides, der til forveksling lignede dem, som Apples øverste chef, Steve Jobs, i sidste uge gennemgik for verdenspressen i Apples californiske hovedkvarter.

Apple: Nok se, ikke spørge
Adspurgt om Apples danske markedsposition, forklarede Erik Stannow, at han ikke kendte den præcist.

Den udmelding kan måske siges at være tvivlsom, men helt i tråd med andre store, amerikanske firmaer, der sjældent udtaler sig ret konkret om for eksempel markedsposition eller fremtidsplaner.

Sikkert er det dog, at Apple føler sig sikre på et marked, der ellers er præget af den økonomiske afmatning.

Mens flere pc-producenter er hoppet på gået ind på det lukrative marked for mini-bærbare, de såkaldte netbooks, har Apple fastholdt produkter i den dyrere ende af prisskalaen.

Apples nordiske pressechef, Peter Ahrstedt var også tilstede for at vejre stemningen blandt de forsamlede journalister.

Meningerne blev dog holdt tæt til kroppen, men de mange hænder overalt på de tynde aluminiumskroppe vidnede om en vis interesse for nyhederne.

Og det er måske i virkeligheden det, Apple selv er allerbedst til. At holde kortene tæt ind til kroppen, selv når firmaet inviterer pressen indenfor, og stole på, at produkterne taler for sig selv.

Det var i hvert fald strategien ved denne formiddags besøg hos Apple Danmark.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S