Artikel top billede

Foto: Søren Holm/Chili

Vestas vinder på egenudviklet software

Egenudviklet software er en central del af Vestas' forretningsstrategi. Intelligent og effektiv styring af vindmøllerne er det salgsargument, der skal distancere konkurrenterne.

Der er masser af aktivitet i Vestas Technology R&D's nye bygning på Hedeager ved Skejby i det nordlige Århus.

Rent lydligt dominerer de håndværkere, der efter indflytningen for halvanden måned siden stadig arbejder med at rigge de sidste lokaler til. Visuelt er det sort granit, lyst træ, glas og en 44 meter lang møllevinge, der møder en, når man træder ind i den imponerende bygning.

Midt i det hele troner en rotunde med mødelokaler i tre etager. Og gennem vinduerne ind til de enkelte lokaler kan man se, at håndværkerne ikke er de eneste, der har travlt.

Her i det nye hus arbejder omkring 250 softwareudviklere med de kontrolsystemer, der får tusindvis af komponenter i en vindmølle til at spille sammen på den mest effektive måde.

Konstant teknologiræs

Direktør for Vestas Technology R&D Finn Strøm Madsen er stolt af den nye bygning, som er en del af virksomhedens strategi for at tiltrække medarbejdere:

"Ud over at give muligheden for at arbejde med den nyeste teknologi, vil vi også gerne give dem de allerbedste rammer," fortæller han.

"Vi befinder os i dag i et konstant technology race, og her er det helt afgørende, at vi er i stand til at tiltrække og fastholde de bedste hoveder."

Vestas er i dag førende på det globale marked for vindmøller, men virksomheden er oppe imod store spillere som Siemens og General Electric.

"Firmaer af den størrelse råder over enorme ressourcer. Det betyder, at vi ikke skal konkurrere på, hvor billigt og effektivt vi kan producere møllerne. Vi skal derimod konkurrere på at producere de mest intelligente og effektive møller. Hvis vi ikke kan klare os i den konkurrence, så har vi ingen eksistensberettigelse i markedet," siger Finn Strøm Madsen.

For Vestas er egenudviklet teknologi den helt afgørende faktor, når det gælder om at fastholde markedspositionen. Og det gælder ikke mindst den software, der sidder i møllerne.

"Differentieringsparameteret er vores egenudvikling," fortæller Finn Strøm Madsen.

"Man kan godt gå ud i byen og købe gearkassen, generatoren og vingerne og begynde at producere vindmøller. Men det, der er virkelig svært, og der hvor Vestas i dag er bedre end de andre, det er i de interne kontrolsystemer, der styrer samspillet mellem de enkelte komponenter i møllen og SCADA-systemerne, der bruges til monitorering af møllens drift. Vi har en enorm viden om vind og den viden kombineret med vores egenudviklede softwareløsninger differentierer os i markedet," siger Finn Strøm Madsen.

Fra fremstilling til teknologi

For de fleste danskere toner der et billede af tårnhøje hvide stålkonstruktioner frem, når talen falder på Vestas.

Internt i virksomheden er billedet skiftet gennem de senere år:

"Vestas er gået fra at være en fremstillingsvirksomhed i Vestjylland til at være en teknologivirksomhed, der opererer i et globaliseret marked. Internt har det været et kulturskifte, der begyndte for fire år siden, da Ditlev Engel tiltrådte som administrerende direktør," fortæller Finn Strøm Madsen.

Og i en tid hvor Vestas ekspanderer og opretter udviklingscentre i andre dele af verden, er det en stadig en udfordring at fastholde en konsistent produktudviklingsproces.

"Det er kulturen, der binder os sammen. Ud over fagligheden skal man have en lidenskab for det, man laver og en vilje til at få tingene gennemført. Det er ikke nok bare at få en god idé. Ideen skal føres helt ud til markedet og tilføre kunden merværdi. Samtidig skal man kunne tåle en vis grad af anarki, som også er nødvendig for at arbejde et sted som Vestas," understreger Finn Strøm Madsen.

Integreret produktudvikling

Men Vestas forlader sig nu ikke udelukkende på et kulturbegreb, som kan være svært håndterligt. Produktudviklingen bliver styret ud fra nogle af de gængse best practice udviklingsmodeller som Six Sigma, og ledelsen følger meget tæt op på overholdelse af product roadmaps.

Vestas kører en integreret produktudvikling, hvilket betyder, at kravene fra markedet, fra produktionen og fra den efterfølgende vedligeholdelse skal tænkes ind allerede i de indledende faser af udviklingsarbejdet.

Det kræver, at medarbejdere med meget forskellig tilgang til produktet løbende skal inddrages, hvilket i sig selv er en udfordring. Finn Strøm Madsen fortæller:

"Det er forskellige verdener, der mødes og udfordrer hinanden, men det er helt nødvendigt, hvis vi skal have have alle komponenter i møllen til at spille sammen samt sikre, at alt er optimeret i forhold til produktion og senere vedligeholdelse. Jeg plejer at sige, at det, vi leverer fra produktudviklingen, har en umiddelbar effekt på 70-80 procent af resten af værdikæden."

Finn Strøm Madsen er ikke i tvivl om, hvilke risikofaktorer der kan være ved en så entydig satsning på egenudvikling:

"Det er helt klart, om vi kan blive ved med at tiltrække og fastholde de rigtige folk og så fremelske den kultur, vi gerne vil have. Så længe vi kan det, er jeg ikke bekymret for den innovative del, fordi vi - på den gode måde - har så mange skøre folk her i Vestas.

Der hvor vi skal have fokus, det er på vores performance i forhold til time-to-market. Vi bliver mødt med stadig større krav om, at det samme skal kunne mere, og her er vores egenudviklede software helt afgørende for dels at kunne optimere møllernes ydelse dels at kunne levere løsningerne, når markedet kræver det," siger Finn Strøm Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere