Foto: Søren Holm/Chili

Vestas vinder på egenudviklet software

Egenudviklet software er en central del af Vestas' forretningsstrategi. Intelligent og effektiv styring af vindmøllerne er det salgsargument, der skal distancere konkurrenterne.

Der er masser af aktivitet i Vestas Technology R&D's nye bygning på Hedeager ved Skejby i det nordlige Århus.

Rent lydligt dominerer de håndværkere, der efter indflytningen for halvanden måned siden stadig arbejder med at rigge de sidste lokaler til. Visuelt er det sort granit, lyst træ, glas og en 44 meter lang møllevinge, der møder en, når man træder ind i den imponerende bygning.

Midt i det hele troner en rotunde med mødelokaler i tre etager. Og gennem vinduerne ind til de enkelte lokaler kan man se, at håndværkerne ikke er de eneste, der har travlt.

Her i det nye hus arbejder omkring 250 softwareudviklere med de kontrolsystemer, der får tusindvis af komponenter i en vindmølle til at spille sammen på den mest effektive måde.

Konstant teknologiræs
Direktør for Vestas Technology R&D Finn Strøm Madsen er stolt af den nye bygning, som er en del af virksomhedens strategi for at tiltrække medarbejdere:

"Ud over at give muligheden for at arbejde med den nyeste teknologi, vil vi også gerne give dem de allerbedste rammer," fortæller han.

"Vi befinder os i dag i et konstant technology race, og her er det helt afgørende, at vi er i stand til at tiltrække og fastholde de bedste hoveder."

Vestas er i dag førende på det globale marked for vindmøller, men virksomheden er oppe imod store spillere som Siemens og General Electric.

"Firmaer af den størrelse råder over enorme ressourcer. Det betyder, at vi ikke skal konkurrere på, hvor billigt og effektivt vi kan producere møllerne. Vi skal derimod konkurrere på at producere de mest intelligente og effektive møller. Hvis vi ikke kan klare os i den konkurrence, så har vi ingen eksistensberettigelse i markedet," siger Finn Strøm Madsen.

For Vestas er egenudviklet teknologi den helt afgørende faktor, når det gælder om at fastholde markedspositionen. Og det gælder ikke mindst den software, der sidder i møllerne.

"Differentieringsparameteret er vores egenudvikling," fortæller Finn Strøm Madsen.

"Man kan godt gå ud i byen og købe gearkassen, generatoren og vingerne og begynde at producere vindmøller. Men det, der er virkelig svært, og der hvor Vestas i dag er bedre end de andre, det er i de interne kontrolsystemer, der styrer samspillet mellem de enkelte komponenter i møllen og SCADA-systemerne, der bruges til monitorering af møllens drift. Vi har en enorm viden om vind og den viden kombineret med vores egenudviklede softwareløsninger differentierer os i markedet," siger Finn Strøm Madsen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Mængden af skyggedata stiger voldsomt – få tips til hvordan du bekæmpe det
Moderne virksomheder er drevet af data. Men for at udnytte de data, skal de være tilgængelige for medarbejderne, kunderne og samarbejdspartnere – og det er bare de data, som it og virksomheden kender. For den eksplosive udvikling i cloud og data betyder også, at de fleste organisationer generer store mængder af ”skyggedata”, data som bliver delt, opbevaret og ofte glemt et sted i virksomhedens mange systemer. I dette whitepaper kan du derfor læse om omfanget af problemet med skyggedata i skyen samt få ideer til, hvordan du kan begrænse og beskytte det.