Artikel top billede

Islandsk krak rammer Microsoft i Danmark

Opdateret: Salget af Microsoft-produkter til erhvervslivet er stort set stoppet på Island. Microsoft Danmark har redningspakke på vej.

Det totale kollaps af den islandske økonomi påvirker Microsoft Danmark i uheldig retning.

Island hører nemlig under Microsoft Danmarks strategiske ansvar, og det totale kollaps har betydet, at salget af nye Microsoft-produkter på Island er gået totalt i stå.

"Der har faktisk været tekniske problemer i nogle måneder med overhovedet at få penge ud af Island. Det hele er stort set gået i stå," siger Bjarne Riis, salgsdirektør for erhvervsløsninger til små og mellemstore virksomheder i Microsoft Danmark.

Han fortæller, at Microsoft Islands årsomsætning udgør syv-otte procent af den danske forretnings samlede års-omsætning, der i 2006-2007 blev oplyst til at være 707 millioner kroner.

Sådan kommer det imidlertid ikke til at gå i år.

Eneste omsætning på Island hentes nemlig for tiden fra de dryp, der kommer fra igangværende aftaler, mens ny-salget er tørret helt og aldeles ud.

"Der er faktisk flere penge i Island, end man tror. Islændingene kan bare ikke rigtigt komme af med dem på grund af forskellige tekniske barrierer," siger Bjarne Riis.

Han forventer, at det udtørrede salg får konsekvenser for årsregnskabet.

"Vores worst case scenario er en omsætningsnedgang på omkring syv procent, men sådan tror jeg nu ikke, at det kommer til at gå. Vi lander nok på en samlet omsætningsnedgang over hele året på i alt et par procent, fordi vi regner med, at der så småt vil komme gang i det islandske salg igen på den anden side af jul," siger Bjarne Riis.

Nødhjælps-plan

Microsoft er for tiden i gang med at iværksætte forskellige tiltag - angiveligt en lånepakke - der sigter mod at hjælpe de islandske partnere, der også i høj grad kan mærke krisen og få gang i salget igen.

"Vi kigger på de muligheder, som vi har for at holde en nogenlunde stabil omsætning og en måde, hvorpå vi kan hjælpe kunder og partnere til at få en forudsigelig betaling. Alternativet er, at vi slet ikke har nogen omsætning," siger Bjarne Riis.

Han ønsker ikke at komme nærmere ind på detaljerne i den kommende nødhjælps-pakke, da den endnu ikke er godkendt af den amerikanske bestyrelse. Det kommer forventeligt til at ske i løbet af en uges tid.

"Men jeg kan godt sige, at det ikke er rabat. Det er en skidt ting bare at sætte prisen ned, for så får du den aldrig hevet op igen," siger Bjarne Riis.

Ansatte i venteposition

Microsoft har 10 fuldtidsansatte medarbejdere siddende på Island. Hertil kommer en række løst ansatte og en række Microsoft-partnere, der leverer ydelser og produkter til kunder på øen.

De har for tiden travlt med at opsøge kunder og partnere og holde kontakterne ved lige, fortæller Bjarne Riis.

"Men de sidder da lidt i venteposition, indtil de planer, som vi skal eksekvere på, er blevet godkendt i USA. Jeg regner med, at vi begynder at arbejde aktivt i markedet igen inden jul. Patienten skal lige stabiliseres, inden vi kan begynde at kigge fremad. Så kan islændingene få de lån og de penge, som de skal bruge, inden vi igen kan begynde at kigge fremad," siger Bjarne Riis.

Computerworlds kommentar:
Denne artikels indledning er blevet rettet efter henvendelse fra Microsoft Danmark, der efter artiklens offentliggørelse har oplyst, at Microsoft Danmarks årsregnskab ikke påvirkes af den islandske tørke, da afdelingerne i henholdsvis Island og Danmark opgør deres resultater selvstændigt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere