Sådan vender Sony Ericsson finanskatastrofe

Situationen hos Sony Ericsson kan ikke kaldes en finanskrise. Det nærmer sig snarere en finanskatastrofe. Ny strategi skal vende den synkende skude.

Artikel top billede

Ikke mange brikker faldt på plads for Sony Ericsson i 2008. En ny strategi for 2009 skal vende den udvikling. Illustration: Viktor Georgiev / iStockphoto

Den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson har fundet løsningen på selskabets aktuelle finanskrise, der ikke bare gør ondt, men rigtig ondt.

Mens kreditværdigheden hænger i laser hos banker, bil-industrier og privatpersoner, er der nemlig ikke mange, der tænker på den næste mobiltelefon til én krone på tilbud i det lokale supermarked.

Derfor sadler selskabet nu om og forlader den tidligere strategi.

Nu skal det være slut med at putte billige telefoner i kundernes lommer. I stedet vil Sony Ericsson fokusere på high-end-mobilmarkedet.

Blodrød bundlinje

Strategiskiftet kommer efter et usædvanligt dårligt kvartalsregnskab.

Selskabet sluttede 2008 af med et underskud på 261 millioner euro, svarende til næsten to milliarder danske kroner. Et gigantisk skred i forhold til samme kvartal året før, hvor selskabet tilføjede godt 3,7 milliarder kroner til kassebeholdningen.

I 2008 lykkes det ellers at fravriste ligeledes skrantende Motorola titlen som verdens tredje største mobilproducent.

Sony Ericsson henter primært sin omsætning på det europæiske marked.

Mobilproducenten har offentliggjort planer om at fyre 2.000 medarbejdere for at spare 300 millioner euro, men ved kvartalets afslutning stod det klart, at det var nødvendigt at finde yderligere 180 millioner euro.

"2009 bliver barsk"

De penge vil selskabet blandt andet finde ved droppe sit fokus på at vinde markedsandele og i stedet gå efter at øge indtjeningen på hvert solgt telefon.

Det betyder blandt andet, at Sony Ericsson har lagt planerne om udvikling af billige telefoner til Kina og Indien på is.

I stedet sætter selskabet med direktør Dick Komiyama i spidsen sin lid til de high-end-telefoner, der er planlagt til årets sidste halvdel.

Netop den strategi har også IDC i Danmark udpeget som en af måderne, hvor producenterne fortsat kan øge omsætningen.

Dick Komiyama forventer et underskud i 2009, hvor især årets første seks måneder bliver barske.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job