112 it-virksomheder krakkede i 2008

2008 blev et katastrofeår for virksomhederne i den danske it- og telebranche. 45 procent flere gik konkurs end året før.

Artikel top billede

Stein Bagger blev verdensberømt i Danmark for den dramatiske konkurs i IT Factory i 2008. Men han var ikke den eneste. 2008 blev rekordår målt på antallet af konkurser i it- og telebranchen. Foto: Mads Elkær. (Foto: Mads Elkær)

Der er næppe nogen tvivl om, at IT Factorys konkurs var den mest opsigtsvækkende it-konkurs i 2008. Men det var langt fra enestående.

2008 var nemlig et rekordår opgjort på antallet af konkurser i it- og telebranchen.

Det viser en optælling, som kreditvurderings- og analysevirksomheden Experian har foretaget for Computerworld.

I alt drejede 112 danske it- og teleselskaber nøglen om i løbet af året, der særligt vil blive husket for starten på den internationale finanskrise, der stadig sætter dybe spor i branchen.

Især årets sidste kvartal var hårdt for it- og telebranchen. Alene i december 2008 krakkede flere virksomheder end i et gennemsnitskvartal i 2007.

Sammenlignet med december 2007 steg antallet af konkurser med 233 procent i årets sidste måned.

Det er der - måske - en naturlig forklaring til.

"Fra 2003 til 2007 var der været rekordmange nystartede virksomheder. Så 2008 har også drejet sig om at skille fårerne fra bukkene, for nogle af dem har ikke været sunde. Og så har finanskrisen selvfølgelig fået konkursbølgen til at rulle," siger Camilla Rose, kommunikationschef i Experian.

Kæmpevækst i konkurser

Set over hele året svarer de 112 konkurser til en stigning på 45 procent i forhold til året før. Dengang lukkede og slukkede kun 77 virksomheder i den danske it- og telebranche.

Dermed klarer it-Danmark sig lidt bedre end landet som helhed. Her gik 61,6 procent flere konkurs end i 2007. Fra 2.386 i 2007 til 3.856 konkurser i 2008.

It-branchen er usund

Allerede i efteråret viste statistikerne, at it-branchen var på vej mod et katastrofeår.

Tal fra Experian viste nemlig, at 21,4 procent af it-selskaberne havde retning mod konkurs.

Det drejede sig om virksomheder med underskud og med en angrebet egenkapital, altså hvor egenkapitalen er mindre end lovens krav. Hvis disse to forudsætninger er til stede samtidig, har virksomheden retning mod konkurs.

"Det var nogle alarmerende høje tal dengang," siger Camilla Rose, kommunikationschef i Experian.

Flere konkurser i 2009

Desværre er der intet, der tyder på, at 2009 vil blive mindre dramatisk end 2008.

Der er nemlig stadig masser af virksomheder, der er i fare for at ende som et tal i statistikkerne, forklarer Camilla Rose.

"Vores analyser viser, at vi slet ikke er færdige med konkursbølgen, for antallet af virksomheder, der er registreret som dårlige betalere i Experians RKI-register, er steget markant," siger hun.

Derfor er hendes bud på fremtiden dystert:

"I løbet af det næste halve år vil vi se nogle af de virksomheder dreje nøglen om," vurderer hun.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse