Ekspert: Hysteri om Google-nedbrud

Googles nedbrud i weekenden var et uheldigt, men hændeligt uheld, vurderer ekspert. Samtidig får søgemaskinen ros af sin danske konkurrent, Jubii.

Artikel top billede

Reaktionerne på Googles weekendnedbrud er hysteriske, mener internet-professor. Fra konkurrenten Jubii flyder også sympati.

Googles mange hundrede millioner brugere fik sig i weekenden en uheldig overraskelse, da de fandt ud af, at den populære søgemaskine var gået i koks.

Den listede simpelthen søgeresultater som potentielt farlige at besøge.

Det har efterfølgende rejst spørgsmålet, om Googles dominans er problematisk. Er Googles næsten de facto eneherredømme på søgemarkedet en trussel mod informationsstrømmen på nettet?

Hysterisk reaktion

Professor Niels Finnemann, der leder Center for Internetforskning ved Århus Universitet, mener imidlertid ikke, der er grund til at se monopolspøgelser efter nedbruddet.

"Jeg synes nok, der er lidt hysteri i reaktionen, men det er interessant, at Google er blevet så selvfølgeliggjort, at folk kommer i vildrede, når den ikke lige fungerer," siger han.

Niels Finnemann tror, at brugerne udmærket er klar over, at der findes alternativer.

"Jeg tror udelukkende, folks overraskelse skyldes, at Google ikke plejer at gå ned. Den plejer at være fuldstændig driftsikker, så der er ikke nogen egentlig katastrofe i nedbruddet," siger professoren.

Danske Jubii har også prøvet det

Hos Googles danske konkurrent Jubii, mener administrerende direktør og medejer Peter Lundsgaard også, at reaktionen er stærkt overdrevet.

Han mener ikke, at Googles dominerende position er et problem, når søgemaskinen går i sort.

"Det er måske hyped en smule op. Brugerne er kloge nok til at se, at Google er en virksomhed som alle andre, og at der selvfølgelig er andre alternativer. Jeg ser det ikke som noget problem," siger han.

Peter Lundsgaard fortæller, at han hos Jubii selv kender til at blive forvekslet med nettet som sådan.

"På Jubii kender vi den problemstilling, fordi vi har været synonym med internettet i Danmark. Vi har stadig folk, der ringer til vores reception og fortæller, at deres internet ikke fungerer," siger han.

Jubii-direktør: Google er genial

Selvom professor Niels Finnemann ikke betragter weekendens nedbrud som nogen katastrofe, erkender han dog samtidig, at det kan være et wake-up call for verdens internetbrugere.

"Der er et eller andet sted en risiko for monokultur. Ikke kun på grund af søgemaskinen, men på grund af Googles forgreninger. Hvis firmaet kommer langt i deres bestræbelser, så lagrer vi jo både dokumenter og mails hos dem," siger han.

"Der ligger en ambition om at give adgang til al verdens viden, og det forudsætter jo, at Google enten har data liggende på deres egne servere eller har nogle licenser at trække på," siger han.

Niels Finnemann understreger, at selvom Googles position er dominerende, så står det brugerne frit for, om de vil benytte sig af tjenesten.

"Google har en meget dominerende position på søgemaskineområdet, men det er jo ikke sådan at firmaet 'bundler' som Microsoft gjorde i sin tid. Man kan ikke komme efter Google på samme måde. Det er jo frie valg fra brugernes side. Der er ikke noget forkert, man skal gribe ind i forhold til," mener han.

Jubii-direktør: Google er genial
Når der alligevel kommen en stærk reaktion fra brugerne, er det udelukkende et udtryk for Googles status som noget nær ufejlbarlig, lyder forklaringen.

"Når Google helt usædvanligt går ned, så runger det som et ekko. Det er interessant at folk reagerer så stærkt, men brugerne har en illusionsoplevelse. Hvis det var netforbindelsen, der var væk, så var det noget andet, men det var jo ikke tilfældet," siger Niels Finnemann.

Jubii-direktøren er enig. Googles urørlige status kommer ikke i fare trods nedbruddet.

"Google er det største brand, og jeg er ked af det på deres vegne, men det viser, at selv de bedste kan fejle. Jeg mener ikke på nogen måde, det er skadeligt for Google. Det viser bare en smule menneskelighed," siger Peter Lundsgaard.

Tværtimod overrasker det Peter Lundsgaard, at Google ikke oplever flere problemer.

"Jeg synes faktisk, det er ganske imponerende, at Google ikke går ned oftere. Det er ret genialt. Hvor mange gange har man opdaget, at de er gået fuldstændig kolde? Stort set aldrig," siger Peter Lundsgaard.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S