Artikel top billede

Reaktionerne på Googles weekendnedbrud er hysteriske, mener internet-professor. Fra konkurrenten Jubii flyder også sympati.

Ekspert: Hysteri om Google-nedbrud

Googles nedbrud i weekenden var et uheldigt, men hændeligt uheld, vurderer ekspert. Samtidig får søgemaskinen ros af sin danske konkurrent, Jubii.

Googles mange hundrede millioner brugere fik sig i weekenden en uheldig overraskelse, da de fandt ud af, at den populære søgemaskine var gået i koks.

Den listede simpelthen søgeresultater som potentielt farlige at besøge.

Det har efterfølgende rejst spørgsmålet, om Googles dominans er problematisk. Er Googles næsten de facto eneherredømme på søgemarkedet en trussel mod informationsstrømmen på nettet?

Hysterisk reaktion

Professor Niels Finnemann, der leder Center for Internetforskning ved Århus Universitet, mener imidlertid ikke, der er grund til at se monopolspøgelser efter nedbruddet.

"Jeg synes nok, der er lidt hysteri i reaktionen, men det er interessant, at Google er blevet så selvfølgeliggjort, at folk kommer i vildrede, når den ikke lige fungerer," siger han.

Niels Finnemann tror, at brugerne udmærket er klar over, at der findes alternativer.

"Jeg tror udelukkende, folks overraskelse skyldes, at Google ikke plejer at gå ned. Den plejer at være fuldstændig driftsikker, så der er ikke nogen egentlig katastrofe i nedbruddet," siger professoren.

Danske Jubii har også prøvet det

Hos Googles danske konkurrent Jubii, mener administrerende direktør og medejer Peter Lundsgaard også, at reaktionen er stærkt overdrevet.

Han mener ikke, at Googles dominerende position er et problem, når søgemaskinen går i sort.

"Det er måske hyped en smule op. Brugerne er kloge nok til at se, at Google er en virksomhed som alle andre, og at der selvfølgelig er andre alternativer. Jeg ser det ikke som noget problem," siger han.

Peter Lundsgaard fortæller, at han hos Jubii selv kender til at blive forvekslet med nettet som sådan.

"På Jubii kender vi den problemstilling, fordi vi har været synonym med internettet i Danmark. Vi har stadig folk, der ringer til vores reception og fortæller, at deres internet ikke fungerer," siger han.

Jubii-direktør: Google er genial

Selvom professor Niels Finnemann ikke betragter weekendens nedbrud som nogen katastrofe, erkender han dog samtidig, at det kan være et wake-up call for verdens internetbrugere.

"Der er et eller andet sted en risiko for monokultur. Ikke kun på grund af søgemaskinen, men på grund af Googles forgreninger. Hvis firmaet kommer langt i deres bestræbelser, så lagrer vi jo både dokumenter og mails hos dem," siger han.

"Der ligger en ambition om at give adgang til al verdens viden, og det forudsætter jo, at Google enten har data liggende på deres egne servere eller har nogle licenser at trække på," siger han.

Niels Finnemann understreger, at selvom Googles position er dominerende, så står det brugerne frit for, om de vil benytte sig af tjenesten.

"Google har en meget dominerende position på søgemaskineområdet, men det er jo ikke sådan at firmaet 'bundler' som Microsoft gjorde i sin tid. Man kan ikke komme efter Google på samme måde. Det er jo frie valg fra brugernes side. Der er ikke noget forkert, man skal gribe ind i forhold til," mener han.

Jubii-direktør: Google er genial
Når der alligevel kommen en stærk reaktion fra brugerne, er det udelukkende et udtryk for Googles status som noget nær ufejlbarlig, lyder forklaringen.

"Når Google helt usædvanligt går ned, så runger det som et ekko. Det er interessant at folk reagerer så stærkt, men brugerne har en illusionsoplevelse. Hvis det var netforbindelsen, der var væk, så var det noget andet, men det var jo ikke tilfældet," siger Niels Finnemann.

Jubii-direktøren er enig. Googles urørlige status kommer ikke i fare trods nedbruddet.

"Google er det største brand, og jeg er ked af det på deres vegne, men det viser, at selv de bedste kan fejle. Jeg mener ikke på nogen måde, det er skadeligt for Google. Det viser bare en smule menneskelighed," siger Peter Lundsgaard.

Tværtimod overrasker det Peter Lundsgaard, at Google ikke oplever flere problemer.

"Jeg synes faktisk, det er ganske imponerende, at Google ikke går ned oftere. Det er ret genialt. Hvor mange gange har man opdaget, at de er gået fuldstændig kolde? Stort set aldrig," siger Peter Lundsgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere