Artikel top billede

Teleselskaberne har alle leveret solide 2008-regnskaber, men vi mangler endnu at se, hvordan fiberudrulningen og finanskrisen påvirker dem.

Et godt år for teleselskaberne - hvad nu?

De store teleselskaber kunne alle fremvise gode takter i årsregnskabet, er analytikerne enige om. Vi mangler dog både at se finanskrisens og fiberens effekter.

De tre store teleselskaber på det danske marked, TDC, Telia og Telenor er alle kommet med respektable årsregnskaber for 2008. Så langt er de danske teleanalytikere enige.

Hvad de dog også er enige om, er, at konsekvenserne af den økonomiske afmatning ikke kan aflæses i regnskabstallene.

"Teleselskaberne er endnu ikke ramt af den økonomiske krise," siger teleanalytiker Torben Rune fra NetPlan.

Han bakkes op af teleanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Bank.

"Man har endnu ikke kunne se den økonomiske effekt fra afmatningen i regnskaberne," slår han fast.

Selvom analytikerne er enige om, at finanskrisen vil ramme teleselskaberne i et eller andet omfang, så mener i hvert fald Torben Rune ikke, at branchen er specielt udsat.

"Tidligere var teleselskabernes indtjening meget koblet på erhvervslivet og erhverv udgjorde en stor del af omsætningen. Det har ændret sig, fordi vi alle sammen har fået meget mere telefoni. Derfor kan det godt tænkes, at teleselskaberne ikke er helt så konjunkturfølsomme som tidligere," mener Torben Rune.

Disse problemer står teleselskaberne over for

Selvom selskaberne altså har klaret sig fornuftigt i 2008, og ser ud til at være godt rustet til krisen, står de også med en række konkrete problemer, afslører regnskaberne.

En lang række udfordringer for 2009 går igen, mener Poul Ernst Jessen.

"Almindelig telefoni fortsætter med at falde pænt, og fastnetsbredbånd står i stampe. Faktisk viser flere selskaber faldende abonnenttal på ADSL, fordi der kommer konkurrence fra mobilt bredbånd og fiber fra elselskaberne," siger analytikeren.

Fiber bliver sat til vægs

Netop konkurrencen fra elselskaberne er stærkt omdiskuteret. Teleanalytiker John Strand mener, at fiberselskaberne gør bedst i ikke at læse nyheder i næste uge, når mobilbranchen holder verdenskongres.

Der vil fiber nemlig blive sat til vægs af næste generation af 3G-netværket, LTE, mener John Strand

Det tror Torben Rune imidlertid ikke det mindste på.

"Det passer simpelthen ikke. Det svarer lidt til at sige, at hvis Ford introducerer en ny personbil, så skal alle lastvognsproducenterne ryste i bukserne. Det er for mig at se to forskellige markeder, der intet har med hinanden at gøre," siger han.

Hvil ikke på laubærene

TDCs koncernchef, Henrik Poulsen, har tidligere hævdet, at han ikke er nervøs for elselskabernes fiberindtog. De har baseret deres forretning på en forældet businesscase, mener han.

Den påstand giver Torben Rune ikke meget for.

"Jeg tvivler på, at TDC kender ret meget til fiberselskabernes businessplaner, men det er selvfølgelig rart for TDC, hvis Henrik Poulsen får ret. Men det tror jeg ikke han gør. Det kan godt være, vi får en langsommere udrulning, end man havde forventet, for det var ingen, der havde forventet en finanskrise, da man startede udrulningen," siger Torben Rune.

Selvom fiberselskaberne altså lider i øjeblikket, mener han dog ikke, at TDC og de andre selskaber har grund til at føle sig for sikre.

"Der vil dukke nye produktområder op, som for eksempel fiber, hvor det er nødvendigt at foretage investeringer. Her ser vi TDC i en ret skarp og intensiv kamp om kunderne med elsektoren. Derfor tror jeg ikke, at TDC kan hvile på laurbærrene i de kommende år. De er nødt til at foretage de investeringer," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere